• Haku
  • Kritiikit
    • Kaikki kritiikit
    • Keikka-arviot
    • Kevyen musiikin julkaisut
    • Kuvataide
    • Ruoka ja juoma
    • Taidemusiikki
    • Tanssi
    • Teatteri
  • Artikkelit
    • Kaikki artikkelit
    • Kevyt musiikki
    • Kuvataide
    • Taidemusiikki
    • Hauhon musiikkijuhlat
    • Burleski
    • Tanssi
    • Teatteri
    • Elokuva
    • Ravintolat
  • Kävijäkokemukset
    • Kaikki kävijäkokemukset
    • Tapahtumat
    • Harrasteet
  • Kalenteri
    • Kaikki tapahtumat
    • Kevyen musiikin konsertit
    • Näyttelyt
    • Teatteri
    • Klassiset konsertit
  • Podcast
  • Some
    • Podcast Taiteilijuudesta
    • Instagram
    • Facebook
  • Kulttuurimedia
    • Kulttuurimedia
    • Kirjoittajat
    • Kaputa ry
    • Mediakortti
    • Yhteystiedot

Taike kulttuurin kentän rampauttajana?

28.3.2024
Olli Kilpiö
  • Hauhon musiikkijuhlat
  • Kulttuuripoliitiikka
  • Artikkelit
Kuva: Olli Kilpiö

Taiken (Taiteen edistämiskeskus) apurahan jaon perusteet on myllätty uusiksi ja olemme kuulleet uutisia jopa kulttuurin kentän toimijoiden toiminnan loppumisesta, kun Taike on evännyt pitkään jatkuneen rahoituksen. 

Taiken johtaja Kaisa Rönkkö toteaa Helsingin Sanomien Mikkelin valokuvakeskuksen tuen lopettamista koskevassa uutisessa, että “leikkauksia ei haluttu kohdentaa niin sanotusti höyläysmallilla. Sieltä täältä vähän leikkaaminen voisi Rönkön mukaan johtaa tilanteeseen, jossa uudet kulttuuritoimijat eivät pääsisi tuen piiriin. Sellainen näivettäisi taidekenttää” https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000010253973.html 

Tästä voisi olla tietysti myös toista mieltä. Eikö pitkään kulttuurin kentällä toimineiden kulttuurialan toimijoiden toiminnan loppuminen tukien ehtyessä myös näivetä kulttuurikenttää? 

Olisiko rahojen vähentyessä ja jakajien lisääntyessä kuitenkin ollut parempi leikata sieltä täältä vähän, niin vanhojen tuen saajien toiminta olisi jatkunut ja ne olisivat kenties aktivoituneet hakemaan rahoitusta myös muista lähteistä ja silti varoja olisi varmasti jäänyt myös uusille toimijoille. 

Uusia toimijoita ilman muuta aina tarvitaan. “Seisova vesi pahentuu” ja uudet sukupolvet haastavat vanhat – ja niin pitää olla – mutta onko hinta todella vanhojen toimijoiden toiminnan rampauttaminen? Lisäksi aikaisempina vuosina Taiken rahanjaossa suosittiin toimijoita jotka olivat jo rakentaneet organisaatiolleen muutakin rahoituista kuin Taiken tuki. Tällä hetkellä Taikessa katsotaan, että jos rahoitusta on muualta, ei organisaatio tarvitse lisätukea. 

Kyseessä vaikuttaa olevan kuitenkin “uusi normaali”. Taiken toimintaa ollaan profiloimassa suuntaan, jossa aina vain vähenevät rahat jaetaan joka vuosi puhtaalta pöydältä ja tähän meidän kulttuurialan toimijoiden ilmeisesti on tottuminen kunhan pahin turbulenssi rauhoittuu – pidimme siitä tai emme. Jatkossa tapahtuman tai kulttuuriorganisaation pitkäjänteinen suunnittelu ei voi perustua ainakaan Taiken tuen varaan. 

Hauhon musiikkijuhlat ei onneksemme ole riippuvainen Taiken kulloistenkin tuen jakajien hyväntahtoisuudesta. Pitkäaikaisten yhteistyökumppaneidemme tuki on taannut tapahtumallemme jatkuvuuden ja antanut meille rauhan suunnitella konsertteja useamman vuoden akselilla – ilman pelkoa rahoituksen yhtäkkisestä loppumisesta. 

Tapahtumamme rahoitusta on rakennettu pitkäjänteisesti laajalle pohjalle ja nyt laajennamme sitä entisestään avaamalla Hauhon musiikkijuhlien ystäville Hauhon musiikkijuhlien Kulttuurikerhon. Tämä tukiyhteisö tarjoaa yksittäisille konserttikävijöille kanavan tukea tapahtumaamme haluamallaan summalla. Käykääpä tutustumassa ja liittykää mukaan Hauhon musiikkijuhlien Kulttuurikerhon kasvavaan osallistujajoukkoon!

Kulttuurikerho
Hauhon musiikkijuhlat
Olli Kilpiö image

Kirjoittaja: Olli Kilpiö

Olli Kilpiö on Hyvinkään Palopurolla syntynyt muusikko ja kulttuurin ennakkoluuloton kuluttaja ja tuottaja. Radion sinfoniaorkesterissa hän on soittanut alttoviulua jo lähes 25 vuoden ajan ja Virtuosi di Kuhmo -kamariyhtyeen toimintaan Kilpiö on osallistunut aktiivisesti orkesterin vuonna 1993 tapahtuneesta itsenäistymisestä lähtien.

Kilpiö on erittäin kiinnostunut elokuvallisesta ilmaisusta ja esiintyy itsekin mieluusti kameran edessä. Kenties tunnetuin Kilpiön roolisuoritus on vuonna 2013 julkaistu Alvar Aallon tuotantoa ja asemaa kritisoiva hirtehinen lyhytelokuva “Paha tuoli”, joka on katsottavissa Youtubessa.

Hauhon musiikkijuhlat Kilpiö on perustanut kollegansa Mikko Ivarsin kanssa vuonna 2002. Kokemusta kulttuurialan toiminnasta Hämeessä hänelle on kertynyt jo 22 kesäfestivaalin ja lähemmäs 250 järjestetyn konsertin verran. Henkisenä kesähauholaisena Kilpiö tuntee syvää rakkautta ja intohimoa hämäläistä kulttuuria kohtaan.

 

(Kuva: Jozsef Hárs)

Nettisivu | Kirjoittajan sivu

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Kiitos kommentistasi. Muistathan, että kommentteja moderoidaan noudattaen kommenttikäytäntöämme.

Kulttuurimedia.fi

Kulttuurimedia syntyy monipuolisten ammattilaisten käsistä

Mediaa toteuttavat kymmenet oman alansa ammattilaiset, vierailevat kirjoittajat, kulttuurin kuluttajat sekä kriitikot.

Yhteystiedot

Lisäätietoa

[email protected]

Mainokset ja materiaali

[email protected]

Markkinointi ja matkailu

[email protected]

© 2024 Kulttuurimedia.fi