• Haku
  • Kritiikit
    • Kaikki kritiikit
    • Keikka-arviot
    • Kevyen musiikin julkaisut
    • Kuvataide
    • Ruoka ja juoma
    • Taidemusiikki
    • Tanssi
    • Teatteri
  • Artikkelit
    • Kaikki artikkelit
    • Kevyt musiikki
    • Kuvataide
    • Taidemusiikki
    • Hauhon musiikkijuhlat
    • Burleski
    • Tanssi
    • Teatteri
    • Elokuva
    • Ravintolat
  • Kävijäkokemukset
    • Kaikki kävijäkokemukset
    • Tapahtumat
    • Harrasteet
  • Kalenteri
    • Kaikki tapahtumat
    • Kevyen musiikin konsertit
    • Näyttelyt
    • Teatteri
    • Klassiset konsertit
  • Podcast
  • Some
    • Podcast Taiteilijuudesta
    • Instagram
    • Facebook
  • Kulttuurimedia
    • Kulttuurimedia
    • Kirjoittajat
    • Kaputa ry
    • Mediakortti
    • Yhteystiedot

Kohti talitinttiorganisaatioita

15.1.2024
Juhani koivisto
  • Kulttuuripoliitiikka
  • Taidemusiikki
  • Artikkelit
Pienimuotoinen esitys voi tuottaa suuria elämyksiä. Miniooppera Tuhkimon yleisöä Kuhmon Kamarimusiikissa vuonna 2018. Kuva: Stefan Bremer

Kuhmon Kamarimusiikkia johtanut Tuulikki Karjalainen määritteli kerran festivaalinsa taloudellisessa mielessä talitinttiorganisaatioksi: rahoitus nokittiin pienissä erissä monilta tahoilta. Kulttuurin kentällä tulee tällä mainiolla termillä olemaan kohta käyttöä, sillä julkinen rahoitus supistuu väistämättä. Enää ei ole paluuta vanhoihin hyviin aikoihin, joita tietenkään ei silloin tunnistettu hyviksi ajoiksi. 

Ennustajan tehtävä on juuri nyt helppo: kun puhutaan jo sairaaloiden sulkemisesta, joku kysyy kohta aivan varmasti onko meillä varaa nykyiseen kulttuurilaitosten määrään. Suomellahan on maailmanennätys esimerkiksi orkestereiden määrässä suhteessa asukaslukuun. Asiat eivät tietenkään ole todellisuudessa vaihtoehtoisia, mutta kulttuuri ja sote tullaan epäilemättä  asettamaan vastakkain. 

Kulttuurin ilmastonmuutos on tosiasia ja siihen vain pitää pystyä sopeutumaan. Uudessa tilanteessa pärjäävät ne, jotka voivat mukauttaa toimintaansa ja etsiä toimeentulonsa monelta eri lintulaudalta. 

Olen työskennellyt rahoitusmalleiltaan hyvinkin erilaisissa ympäristöissä. Kansallisooppera on väistämättä riippuvainen valtion rahoituksesta, sillä oopperan ja baletin esittäminen vaatii satojen tekijöiden joukkoa. Kuhmon Kamarimusiikissa taas on tehty onnistuneesti pienestä suurta ja saatu vuodesta toiseen riittävästi lipputuloja julkisen tuen lisäksi. Nyt toimin organisaatiossa, jonka julkinen tuki on sen verran matalalla tasolla, että sillä ei voi järjestää 15 konsertin korkeatasoista tapahtumasarjaa. Silti konsertit toteutetaan, enkä itsekään ymmärrä, miten se on mahdollista. 

Taiteen tekeminen ei koskaan tule loppumaan, mutta sen muodot voivat muuttua. Uudet ja erilaiseen ympäristöön kasvaneet sukupolvet tulevat väistämättä ihmettelemään, miksi vain jokin tietynlainen kulttuuri on katsottu julkisen rahoituksen arvoiseksi. Miksi meillä ei ole esimerkiksi tuettua sairaala- ja hoitokotiesiintyjien verkostoa? 

Minulla on vain yksi jääkaappimagneetti. Siinä lukee ”less is more”. Olen vakuuttunut siitä, että elämyksen arvoa ei mitata esiintyjien määrällä, ei lavasteiden koolla, eikä edes yleisön määrällä. Suuria spektaakkeleita tarvitaan aivan varmasti, mutta vastaanottajaa voi koskettaa jopa enemmän yhden ainoan ihmisen soitto tai puhe. 

Kulttuurin ilmastonmuutoksessa olemme matkalla kohti talitinttiorganisaatioita. Mutta pärjääkö tinttikään? Tutkimusten mukaan ilmastonmuutos on jo aiheuttanut talvehtivien lintujen muuttumista pienemmiksi. Ehkä esimerkki pitää ottaa aivan toisesta eläimestä. Jyväskylässä leikataan kulttuurista lähes kaksi miljoonaa ja lakkautetaan kulttuuripäällikön virka. Viimeinen viranhaltija Mari Aholainen jaksaa silti uskoa tulevaisuuteen: ”Kulttuuri on kuin torakka, joka kaivautuu ydinsodan jälkeenkin jostain loukosta esiin.” 

Juhani koivisto image

Kirjoittaja: Juhani koivisto

Juhani Koivisto on toiminut kirjallisuuden, musiikin, teatterin, oopperan, historian, viestinnän, koulutuksen, tutkimuksen ja lastenkulttuurin aloilla kohta puoli vuosisataa, viimeksi Suomen kansallisoopperassa ja Kuhmon Kamarimusiikissa. Oopperalibrettoja hän on kirjoittanut sekä festivaaleille että Kansallisoopperalle, mutta pitää tärkeimpänä saavutuksenaan vuodesta 2016 alkanutta ja yhä jatkuvaa lasten minioopperoiden sarjaa. Hämeenlinnassa hän vaikuttaa Sibelius-seuran puheenjohtajana ja Kutomossa soi -konserttisarjan suunnittelijana.

Kirjoittajan sivu

1 kommenttia "Kohti talitinttiorganisaatioita"

  1. Vuokko Hosia sanoo:
    22.6.2024 11:25 pm

    Minioopperoiden seuralaiskokemuksesta tiedän, että Juhani Koiviston lausunto ”– – pitää tärkeimpänä saavutuksenaan vuodesta 2016 alkanutta ja yhä jatkuvaa lasten minioopperoiden sarjaa.” pitää niin paikkansa. Lapset istuvat kuin talitintit seuraamassa Koiviston käsikirjoittamaa oopperaa ja sitten kotona 2,5-vuotias laulaa pupulleen Yön kuningattaren aariaa.

    Vastaa

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Kiitos kommentistasi. Muistathan, että kommentteja moderoidaan noudattaen kommenttikäytäntöämme.

Kulttuurimedia.fi

Kulttuurimedia syntyy monipuolisten ammattilaisten käsistä

Mediaa toteuttavat kymmenet oman alansa ammattilaiset, vierailevat kirjoittajat, kulttuurin kuluttajat sekä kriitikot.

Yhteystiedot

Lisäätietoa

[email protected]

Mainokset ja materiaali

[email protected]

Markkinointi ja matkailu

[email protected]

© 2024 Kulttuurimedia.fi