Hämeenlinnan Tarotpuoti on elämys itsessään

Kun ajoimme kohti Katumajärven rannalla sijaitsevaa Tarotpuotia, päivä oli juuri sopivan maagisen sumuinen ja hämyinen. Tarotpuodin rakennus, joka on yli sata vuotta vanha seurojentalon juhlasali, näkyi sumuisessa maisemassa juuri ja juuri uimarannan parkkipaikalta. Tunnelma oli sopiva noitatavaroiden ostosreissulle. Ajaessamme kohti puotia puolisoni kertoi minulle minkä selityksen hän on aikanaan Hämeenlinnassa kasvaessaan saanut Katumajärven nimestä. Hänelle oli kerrottu, että kun suomalaisia kastettiin kristinuskoon ristiretkien aikaan puoliväkisin, osa kansasta alkoi katua kastettaan ja he kävivät tässä tuolloisessa erämaajärvessä pesemässä kristillisen kasteen päältään pois pimeän tullen. Tämän vuoksi järven nimi on Katuma, koska ihmiset tulivat katumapäälle. Kukaan ei kuitenkaan tiedä sanoa miksi kaste piti pestä pois juuri tässä nimenomaisessa järvessä eikä jossain muussa vedessä. Harmillisesti tällä kertomuksella ei ilmeisesti ole kovin paljon totuuspohjaa, koska tätä ’tietoa’ ei mainita missään Katumajärvestä puhuvissa lähteissä. Vaikka järven tylsä todellinen tarina aiheuttikin minulle suuren pettymyksen, Tarotpuoti ei sitä tehnyt.
Vaikka kaupan valikoima ei edes kiinnostaisi yhtään – ja lupaan että kaikkia kiinnostaa jokin kaupan oleva asia – jo pelkkä paikka itsessään on elämys. Jo eteisessä sinua tervehtii sakea suitsukkeen tuoksu, ja mieli hämmentyy tavaran paljoudesta. Minun maksimalistisieluni lepää tällaisessa ympäristössä missä katseelle on aina kolmesataa uutta paikkaa kiinnittyä ja huomion voi siirtää minne tahansa ja löytää sieltä jotain kiinnostavaa. Tarotpuodin keskellä on hurmaava pieni pop-up kahvila, jonka pöydät on aseteltu kaupan ytimeen mutta kuitenkin siten, että ne tuntuvat muodostavan oman tilansa. Kauppa on valtavan suuri, alakerta on täynnä noitajuttuja ja lahjatavaroita, puhumattakaan sadoista tarot-korttipakoista. Yläkerran parvella sijaitsee suurin osa myynnissä olevista kirjoista. Vaikka Tarotpuoti on suunnattu enimmäkseen noidille ja pakanoille, löytyy valikoimasta kuitenkin kaikenlaista muutakin tavaraa. Kaupan on laajasti kaikenlaisia koruja, sisustustuotteita, lahjatavaroita sekä vaatteita. Tietysti tavaroiden tyyli on aika yhtenäisen härö ja tummanpuhuva, mutta tuotteita löytyy moneen makuun. Tarotpuodin okkultistinen ja esoteerinen kirjavalikoima on myös todella hyvä ja laaja varsinkin suomen mittapuulla.

Tarotpuodin sijaitseminen Hämeenlinnassa ja varsinkin noinkin kaukana keskusta-alueelta on hämmentävä ilmiö jo itsessään. Tarotpuoti on myös laajentunut ja toimipisteitä heillä on nykyään Porissa, Tampereella, Turussa ja Helsingissä. Miten tällainen erikoispuoti voi pysyä toiminnassa vuodesta toiseen huonossakin ekonomisessa tilanteessa jossa ihmisillä on hädintuskin varaa elämän perustarpeisiin? Noituus on ollut kasvava trendi jo vuosia sekä maailmalla että Suomessa. Enää ihmisiä ei katsota niin nenänvartta pitkin jos he keräävät kristalleja, omistavat tarot-kortteja tai jopa tekevät rituaaleja kynttilöiden ja yrttien kanssa. Tietysti vanhat asenteet ovat vieläkin olemassa, mutta tuomitseminen on ihan eri tasolla kuin mitä se oli vaikkapa vielä kymmenisen vuotta sitten. Noituus voi olla ihan tavallinen osa elämää monelle ihmiselle, joillekin suurempi osa ja joillekin pienempi, kuten kaiken uskonnollisuuden kanssa. Noituuden trendin kasvun taustalla voisi teoretisoida olevan yleinen kontrollin tarve joka jokaisella ihmisellä on. Me emme halua elää epävarmuudessa ja maailmassa johon emme pysty itse mitenkään vaikuttamaan. Samasta syystä ihmiset rukoilevat, saadakseen tunteen siitä että pystyvät itse vaikuttamaan elämään ja maailmaan ympärillään. Rituaalien tekeminen tai tarotkorteista ennustaminen toimivat samalla mekanismilla. Ihminen haluaa kokea pystyvänsä vaikuttamaan siihen mihin suuntaan elämä menee, suojelemaan itseään pahoilta asioilta ja houkuttamaan puoleensa hyviä asioita. Epävarmuus on pelottavaa ja ahdistavaa.


Kenties Tarotpuodin menestyksessä näkyy myös jonkinlainen ekonomian huulipunaefekti – huulipunaefekti on ekonominen teoria jonka mukaan silloin kun ihmisillä ei ole varaa kalliisiin hyödykkeisiin kuten uusiin luksustuotteisiin, autoihin ja taloihin, ihmiset kuitenkin haluavat elämäänsä jonkinlaista luksusta ja sijoittavat vähät rahansa kalliiseen huulipunaan. Tämä efekti on huomattu usean eri maan tilastoissa taloudellisesti epävarmoina aikoina. Kenties ihmiset panostavat enemmän ’hyödyttömiin’ harrastuksiin ja ostavat kauniita kiviä ja hyväntuoksuisia suitsukkeita saadakseen tunteen ylellisyydestä mihin heillä ei ole muussa elämässään varaa? Ihmisrotu on kuitenkin luonteeltaan keräilijöitä, me pidämme tavarasta ja se tuottaa meille iloa ja tyytyväisyyttä. Usein ihmisen talous ei kaadu siitä, että hän ostaa kymmenen euron kristallin eikä kymmenen euron säästäminen toisaalta myöskään edistä oman ekonomisen tilanteen korjaamista paljon ollenkaan. Joten ihmiset käyttävät rahaa siihen luksukseen johon heillä on varaa.

Noituuden trendikkyyden taustalla voi myös olla kasvava kristillisyyden vastaisuus mikä länsimaisessa yhteiskunnassa on ollut ilmiönä jo vuosikymmeniä. Kirkkojen kävijämäärä vähenee koko ajan, ja yleisesti ajatellaan että kristinusko on tylsää ja tunkkaista uskonnollisuutta. Yhä useampi jumalaan uskovakin ihminen ottaa etäisyyttä kirkon tapoihin ja etsii oman suhteensa jumalaan ja raamattuun, usein sitoen mukaan myös muita uskomuksia jotka eivät kristinuskon tiukkoihin raameihin sopisi. Monet suomalaisetkin ovat kokeneet hyper-uskonnollisen kasvatuksen traumaattisena, mistä johtuen osa ihmisistä on suorastaan anti-kristillisiä aikuiselämässään. Pienen piirin kristillisten arvojen radikalisoituminen on myös alkanut aiheuttamaan maailmalla ja suomessakin vapaan elämän rajottamista raamatun oppien perusteella. Tämä asenneilmapiirin muutos voi osaltaan vaikuttaa siihen, että myös kristinuskoon aiemmin neutraalisti suhtautuneet ihmiset saattavat muuttua anti-kristillisemmiksi vastaiskuna aborttioikeuksien rajoittamiseen, käännytysterapian puoltamiseen sekä sateenkaariväestön syrjimiseen. Ehkäpä pakanallinen elä ja anna elää – asenne voisi olla yhteiskunnallisesti hyödyllinenkin trendi.