Kimmellystä Kutilassa lauantaina 17.2.2024 – Burleskin ilotulitusta!
Iittalasta löytyvässä punaisessa, kauniissa Kutilan juhlatalossa isännöi Tuomas Käyhkö,
helsinkiläinen mainostoimistoyrittäjä, joka osti paikan sekä omaan käyttöönsä että
tilaisuuksien pitopaikaksi. Kutilan juhlatalo on entinen työväentalo vuodelta 1937. Talossa
on muun muassa lava ja iso sali, jotka sopivat monenlaiseen käyttötarkoitukseen.
Kutilassa järjestetään erilaisia juhlatilaisuuksia, tai sitten siellä voi tapahtua jotakin aivan
muuta, kuten lauantaina 17. helmikuuta. Tuolloin lavallinen burleskin kimallusta ja loistetta
valaisi koko tienoon!
Paikalle oli saapunut jonkin verran väkeä, mutta enemmänkin mukaan olisi mahtunut.
Mutta mikä yleisö! Upea, kannustava, iloinen ja täysillä mukana. Illasta muodostuikin hieno
burleskin ilotulitus, jolle olisi suonut hurjasti enemmänkin näkyvyyttä kuin mitä tilaisuus sai.
Burleskiesitysten takana on Hämeenlinnassa toimiva burleskiyhdistys TawastTease, jossa
yksittäiset burleskin ammattilaiset ja harrastajat muodostavat yhdessä yhdistyksen.
Yhdistyksen kautta toimiminen on yksittäistä toimijuutta helpompaa.
Mitä on burleski? Tietoisuus burleskista on lisääntynyt viime vuosikymmeninä, mutta osalle
ihmisistä burleski on edelleen vierasta ja marginaalista. Burleskia voisi määritellä liioittelun
taiteeksi, joka koki uuden tulemisensa Suomessa 1990-luvulla. Burleskia voi luonnehtia
myös satiiriseksi näyttämö- ja esitystaiteen lajiksi. Burleskin määrittely ei kuitenkaan ole
suoraviivaista ja sen painolastina on historian määritelmä ”pelkästä strippaamisesta” –
mitä burleski taas ei ole. Burleski on monimutkaisen historiansa summa, liittyen
esimerkiksi baletin historiaan, missä naiset alkoivat aikoinaan tanssia miesten ohella. Ajan
saatossa hameet lyhenivät ja jalat alkoivat näkyä. Entisaikoina naisia, jotka eivät toimineet
tai esiintyneet sukupuolelleen asetettujen sääntöjen mukaisesti, pidettiin paheksuttavina ja
alhaisina, toisen luokan naisina. Edelleen burleskin maineeseen vaikuttaa naisten oman
seksuaalisuuden näyttämisen ja esilletuomisen paheksunta. Todellisuudessa burleski on
monimuotoinen taidemuoto, jossa yleisölle kerrotaan tarinoita ja tarjotaan tunnelmia lähes
rajattomilta tuntuvien taiteellisten sekä kehollisten keinojen kautta (lähde Marissa Mehr:
Burleskikirja, 2019). Burleskia pitää nähdä, jotta voi ravistella siihen kohdistuvat
ennakkoluulot ihan itse pois, jos sellaisia sattuu omaamaan. Burleski on riemukasta,
hauskaa, upeaa ja täydellinen irtiotto arjesta. Tällaisen tilaisuuden kurkistaa todelliseen
burleskin maailmaan burleski-ilta Kimmellystä Kutilassakin tarjosi.
juttu jatkuu kuvien jälkeen..
Ilta koostui kahdesta setistä, jossa ensimmäisessä olivat esitykset Mystic Miralyn, Falsity
Flux, Marled Magpie ja burleskiryhmän Plan B:n esitys I’m a Woman. Miralyn oli osin
kaikille tuttu Marilyn: valloittava, naisellinen blondi, mutta tämä Marilyn esiintyi lisäksi
irroittelevalla ja humoristisella twistillä: neito muun muassa kuivasi hiustenkuivaajalla
hameenalaista hikeä pois – huh huh – ja lopussa joku yleisöstä sai pepusta irrotettavan
sydämen muistokseen. Hauska ja hymyn suupieliin nostattava esitys. Seuraavana
käsiteltiin tanssillisin keinoin toksisesta parisuhteesta toipumista, jossa upea
tummanpunainen mekko kiinnitti heti alussa huomion. Vangitsevassa esityksessä naisen
vapauduttua henkisesti ja fyysisesti vaikeasta suhteestaan juhlistettiin tätä taikasauvalla,
josta vapautui yleisön ihasteltavaksi kultaista glitteriä valtavissa kaarissa. Vau!
Tämän jälkeen Marled Magpie vyörytti lavalle vangitsevat valaistut kenkänsä yhdistettynä
upeaan glitteriä ja räppilookia yhdistävään asuun. Asun kantajana toimi lettipäinen
tanssijatyttö. Esitys oli hyvin tanssillinen, liikekieli hallittua ja sujuvaa ja esiintyjästä näki,
että tanssitaustaa on pitkältä ajalta. Tämäkin esitys loi ympärilleen eroottista energiaa
yhdessä värien, hauskuuden ja vitsikkyyden kanssa. Erityinen kohta esityksessä oli pitkien
lettien heiluttamisen oma, monimutkainen koreografiansa. Hyvin energinen, iloinen ja
tanssillinen esitys, jota oli huikean hauskaa seurata! Ensimmäisen setin viimeisinä
esiintyjinä Plan B- ryhmän yön kuningattaret puhkesivat kukkaan yöaikaan, valloittaen ja
hurmaten aamun kello viiteen saakka. Tunnin yöunien jälkeen yön kuningattarien kerrottiin
esittelyssä muuttuvan tavallisiksi naisiksi kello kuusi aamulla. Tässä esityksessä olivat
mukana kenties burleskiin perinteisimpinä liitetyt asut: korsetit. Neljä tavallista ”kotirouvaa”
saapui lavaa kohti puhdistaen pölyt huiskillaan ensin yleisöstäkin, jatkaen siivoamista
lavalla keltaiset kumihanskat kädessä ja punaiset essut edessään. Mutta sitten olikin aika
muuntua yön kuningattariksi! Tanssijat valloittivat yön hauskalla, iloisella erotiikkaa
tihkuvalla liikekielellään ja siivousvermeistä vapauduttuaan kotirouvat olivat – toden totta –
muuntuneet neljäksi aidoksi yön kuningattareksi.
Väliajan jälkeen toisessa esiintymissetissä esitysten nimet olivat Queen of Underpants,
Scarlet Champagne, Plan B- ryhmän toinen esitys Dixie bisquit sekä illan päätteeksi
esiintyi vielä uudelleen burleskitaitelija Darling Hellmaister. Hänen esityksensä oli
ensimmäisessä setissä mainittu myrkyllisestä parisuhteesta vapautuvan naisen Falsity
Flux.
Queen of Underpants alkoi kauniilla asetelmalla, jossa nainen piteli taulunkehyksiä
kasvojensa edessä hiljaa paikoillaan. Kyseessä oli Frida Kahlo, jonka inspiroimana tämä
kaunis, eteerinen ja hyvin intensiivinen esitys lumosi katsojansa. Tanssijan rohkea katse ei
lavalta, vaan ihan yleisön joukossa aivan yksittäisen katsojan edessä, lähellä katsojaa, on
epätyypillistä lavataiteessa ja teki esityksestä omintakeisen, mieleenjäävän ja sisäistä
rauhaa tuovan. Rauhallista tunnelmaa korosti myöhemmin kuultava lintujen laulu,
harsomaisten huivien käyttö ja argentiinalainen tangomusiikki. Hyvin vaikuttava esitys!
Seuraava esiintyjä toikin sitten huumorin ja kasaritunnelman paikalle, missä hypättiin
Meksikon kuumasta tunnelmasta kotoisempiin laskettelurinteisiin, laskettelulaseineen ja
villavaatteineen. Esitys oli hyvin hauska, ja laskettelijaparka saa huomata villapaitansa
purkautuvan kummallisesti After Ski- juhlissa. Alta löytyi kiiltävä asu, ja neito innostuu
riisumaan senkin klassisia burleskiliikkeitä käyttäen, viehkeästi ja upeasti.
Plan B:n toinen esitys vei katsojat 1920-luvun jazztyttöjen ja charleston-musiikin aikaan.
Lavalla oli kaksi naista ja kaksi mieheksi pukeutunutta naista. Esityksessä iloiset jazztytöt
villiintyvät komeista miehistä. Esitys oli rento, musiikki mahtavaa ja esiintyjillä tuntui olevan
itselläänkin tosi hauskaa. Illan päättävä esitys oli upea yhdistelmä klassista burleskia ja
popmusiikkia vaatetusalan ammattilaisen tekemällä hienolla, jättimäisellä punaisella
puuhkalla, sekä punaista ja kultaa yhdistävillä asuilla höystettyinä. Esityksessä käytettiin
muun muassa tarttuvaa salsamusiikkia. Vaikutti siltä, että burleskitaiteilija Darling
Hellmaisterin tarkoitus oli viedä katsojilta yöunet upealla ja taitavalla liikekielellään sekä
rytmitajullaan. Ja loppuhuipennuksena kaikki peittyi loistavaan kultaglitterisateeseen.
Epäilen, että monilla ne yöunet tosiaan karkasivat!
Kaiken kaikkiaan koko setti sopisi suuremmillakin areenoilla esitettäväksi ilman mitään
isompia muutoksia kokonaisuuteen. Ainoa, mitä isommilla areenoilla kenties kaipaisi, olisi
pidempi ohjelmalista, sillä iltahan tuntui loppuvan aivan kesken! Illan juontajana toimi Don
Bunny ja pick uppina Miss Kitten Heels. Pick up tarkoittaa ”lavakissaa”, eli lava-avustajaa,
joka valmistaa lavan esiintyjiä varten ja kerää jokaisen esityksen jälkeen ympäriinsä
heitellyt vaatekappaleet ja muun tarpeiston pois seuraavan tieltä. Useimmat lavakissat
ovat myös burleskitaiteilijoita tai alan harrastajia, ja burleskiin kuuluu, että pick up-työtä
tehdään vuorollaan. Pick upit ovat yleensä pukeutuneet illan teeman mukaisesti.
Haastattelin esitysten jälkeen kahta burleskitaiteilijaa, ja tässä koottuna heidän ajatuksiaan
burleskista, burleskitaiteilijuudesta ja TawastTeasen toiminnasta. Kysyin seuraavat
kysymykset:
1) Mikä on nimesi? Mikä burleskin taitelijanimesi?
2) Miten innostuit juuri burleskista?
3) Kuinka kauan olet toiminut burleskin parissa?
4) Kuinka kauan harjoittelet yhtä esitystä? Miten harjoittelet/mitä kaikkea harjoitteluusi
kuuluu?
5) Teetkö itse esiintymisasusi? Entä esiitymismeikit tai maskeeraus – oletko käynyt
aiheeseen liittyvillä kursseilla?
6) Mistä saat ideat esityksiin?
7) Onko idea helposti purettavissa fyysisen esityksen muotoon? Miten saat tarinan tai idean
näkyville katsojille?
8) Mikä tai mitkä asiat ovat burleskissa parasta?
9) Mikä tai mitä asioita haluaisit parantaa burleskia ajatellen?
10) Jos joku kiinnostuu burleskista, miten hän pääsee mukaan burleskimaailmaan?
11) Mikä on TawastTease? Miten mukaan pääsee TawastTeasen toimintaan?
12) Kimmellystä Kutinalassa on iso ponnistus. Mistä ajatus juuri tähän tapahtumaan tässä
paikassa tuli?
13) Mitä muuta haluaisit sanoa burleskin, TawastTeasen tai illan esityksen tiimoilta?
Inka:
1) Olen Inka, eli Miss Kitten Heels.
2) Mutkan kautta innostuin burleskista. Olin joskus au pairina Australissa, Sydneyssa, jossa
näin sattumalta burleskia ja innostuin. Suomeen palattuani etsin burleskikurssin, ja pääsin
Vanaveden opiston kurssille varasijalta.
3) Viisi vuotta.
4) Esitysten valmistelu vie kaikkea mahdollista viiden minuutin ja viiden vuoden väliltä. Osa
esityksistäni on improvisaatiopohjaisia, ja ne muuttuvat tilanteen mukaan. Osassa on
enemmän rakennetta ja koreografiaa. Käytän yleensäkin paljon improvisaatiota
esityksissäni.
5) Teen itse asut. Lisäksi käsitöitä osaavat ystävät auttavat ja teemme vaihtokauppoja.
Esimerkiksi saatan meikata jonkun ystävän esitystä varten, ja häneltä puolestaan saan
esimerkiksi korut omaan esitykseeni. Teemme näitä vaihtokauppoja jokaisen oman
osaamisen mukaan. Esiintymismeikit teen itse, koska ole kosmetologi ja meikkaaja-
maskeeraaja.
6) Ideat esityksiin saan musiikista, josta syntyy jokin idea esitystä ajatellen tai jokin liike,
josta lähden tutkimaan mikä toimii ja mikä ei. Nauhoitan harjoitteluani ja tutkin liikekieltä.
Toisinaan haluan tuoda jonkin ajatuksen esille, tällä hetkellä kiinnostaa erityisesti
sukupuolirooleilla leikkiminen ja niiden sotkeminen.
7) Idean tai tarinan näkyväksi saaminen katsojille onnistuu kun otan kontaktia yleisöön ja
saatan jopa pysähtyä ottaakseni kontaktin.
8) Parasta burleskissa on estetiikka: meikit, hiukset, vaatteet, siluetit, kaikki arjesta
poikkeava kauneus.
9) Parantaa haluaisin ensinnäkin omissa esityksissäni enemmän etukäteissuunnittelua ja
koreografian valmistelua. Yleisesti burleskiskenessä toivoisin enemmän avoimuutta ja eri
taiteenlajien mukaantuomista burleskiin, esimerkiksi akrobatiaa tai dragia.
10) Esimerkiksi osallistumalla burleskikursseille, seuraa kiinnostavia burleskitaiteilijoita
somessa ja etsii itselleen sopivia roolimalleja, ja osallistuu heidän kursseilleen, jos he
pitävät burleskikursseja.
11) Tässä tapahtumassa olen mukana vähän kuin vahingossa, en ole tuottamassa iltaa.
12) ja 13) Ehdottomasti kannattaa tulla katsomaan burleskia ja käydä katsomassa erilaisia
esityksiä. Burleskissa kaikki tunteet ovat sallittuja ja jokaisen oma kokemus esityksistä on
henkilökohtainen.
Eeva:
1) Eeva Raudas, eli Marled Magpie.
2) Tutustuin burleskiin täysi-ikäisyyden kynnyksellä. Pin-up ja rockabilly-kulttuuri ovat jo
lapsesta saakka tuttuja minulle. Varsinaisesti innostus burleskiin lähti eräiltä
tatuointifestivaaleilta.
3) 10 vuotta on aikaa ensiesiintymisestä, mutta pick up-hommat aloitin jo vuonna 2012.
Välissä oli perhesyistä taukoa burleskimaailmasta.
4) Esiintymisten valmisteluaika vaihtelee paljon. Se voi olla alle puolesta vuodesta ideasta
valmiiksi esitykseksi, mutta usein minulla menee noin vuosi valmiin esitykseen
kasaamiseen.
5) Teen omat esiintymisasut mahdollisimman pitkälle, näihin menee tosi paljon aikaa.
Teen itse myös meikkaamisen ja maskeeraamiset, ja otan mallia ja inspiraatiota
somesta, josta löytyy paljon videoita aiheesta. Uran alussa minulla oli enemmän
sellainen juhlameikki-look, mutta nykyään meikkaamisen muistuttaa drag-artistien
meikkaamista. Eli meikkiä on tosi paljon!
6) ja 7) Ideat esityksiin tulevat musiikista tai asusta, joka toimii voimana esityksen
kasaamiseen. Asusta lähtevät ideat täydennän sopivalla musiikilla, ja toisinpäin
musiikista lähtevät sopivalla hahmolla siihen sopivien asujen kanssa.
8) Parasta burleskissa on, että siinä yhdistyy niin monta erilaista asiaa. Olen lapsesta
saakka pitänyt kimmellyksestä ja pukuleikeistä, pidän paljon musiikista ja olen
soittanut eri instrumentteja ja laulanut kuorossa. Lisäksi tanssi on minulle todella
tärkeä asia.
9) Yhteisöllisyys on TawastTeasen hyvä puoli ja voimme tukea toisiamme yhdistyksen
kautta. Nostetaan toisiamme ylös ja samalla itseämmekin ylöspäin, mutta ketään
burleskin tekijää ei saisi painaa alaspäin ja samalla kuitenkin koettaa nostaa itseään
ylöspäin.
10) Siten, että käy ensin katsomassa burleskiesityksiä ja pääsee näin mukaan nauttimaan
burleskitaiteesta. TawastTeasella ei ole vielä omaa opetusta, mutta burleskikursseja
löytyy kyllä paljon lähialueilta, joihin voi osallistua. Myös erilaisia burleskityöpajoja on
tarjolla. Aluksi kannattaa burleskimaailmassa aloittaa pick up- hommista, eli lava-
avustajan tehtävistä. Myös juontajana voi aluksi toimia. Nämä ovat lempeät keinot
lähestyä itse burleskiesiintymistä, jossa riisuudutaan.
11) TawastTease on nuori yhdistys, joka kokoaa yksittäisiä tekijöitä omaan yhdistykseen.
Yhdistyksen kautta on helpompi järjestää esimerkiksi tällainen kokonainen burleski-ilta
kuin yksittäisenä toimijana, jolloin kaikki tuottajan vastuut jäävät yksittäiselle henkilölle
myös taloudellisen vastuun muodossa. Yhdistyksen kautta saimme tällekin illalle
sairastapaukseen helposti toisen esiintyjän paikkaamaan.
12) ja 13) Toivottavasti tulisi jatkoa tällaisille illoille kuin Kimmellystä Kutilassa! Toivon, että
tulee uusi tilaisuus myös tänne Iittalaan tulla tekemään burleski-ilta. Tänä iltana katsojissa
on myös burleskia ensimmäistä kertaa katsomaan tulleita, joten toivottavasti saadaan
innostettua jatkossakin lisää uusia katsojia burleskin pariin!