• Haku
  • Kritiikit
    • Kaikki kritiikit
    • Keikka-arviot
    • Kevyen musiikin julkaisut
    • Kuvataide
    • Ruoka ja juoma
    • Taidemusiikki
    • Tanssi
    • Teatteri
  • Artikkelit
    • Kaikki artikkelit
    • Kevyt musiikki
    • Kuvataide
    • Taidemusiikki
    • Hauhon musiikkijuhlat
    • Burleski
    • Tanssi
    • Teatteri
    • Elokuva
    • Ravintolat
  • Kävijäkokemukset
    • Kaikki kävijäkokemukset
    • Tapahtumat
    • Harrasteet
  • Kalenteri
    • Kaikki tapahtumat
    • Kevyen musiikin konsertit
    • Näyttelyt
    • Teatteri
    • Klassiset konsertit
  • Podcast
  • Some
    • Podcast Taiteilijuudesta
    • Instagram
    • Facebook
  • Kulttuurimedia
    • Kulttuurimedia
    • Kirjoittajat
    • Kaputa ry
    • Mediakortti
    • Yhteystiedot

Ystävät, toverit (1990) – Kaksilla rattailla, muiden kustannuksella

15.7.2025
Jouni Heinonen
  • Elokuva
  • Kritiikit
Juliste: Jouni Heinonen

Sota on maailman parhaita bisneksiä. Sen tietää nikkelitehtailija Jurmala, joka seurustelee juuri niiden ihmisten kanssa, jotka lisäävät hänen kassaansa kilinää: sodantekijöiden ja joo-joo-miesten. He saapuvat juhlistamaan Jurmalan syntymäpäiviä, jotka toimivat tarinan kehyskertomuksena. Eletään aikaa toisen maailmansodan Petsamossa.

Jurmalaa ylistetään rauhan miehenä. Taustalla on ripustettuna rivistöt pyssyjä toisella puolella ja miekkoja toisella, ja prenikat tappamisesta kiiltävät itse kullakin ylistäjällä rinnassaan. Pöydät notkuvat ylellisistä ruoista. Kestien ajan palvelijat pyörivät vieraiden ympärillä ja lappavat roskiin kuutiotolkulla lautasille jätettyä ruokaa, johon heillä ei olisi koskaan varaa.

Porvariston sysimusta satirisointi on yksi eurooppalaisen elokuvataiteen kulmakivistä, erityisesti entisissä fasistisissa maissa, kuten Italiassa ja Espanjassa. Näissä maissa on lukuisia esimerkkejä siitä, kuinka ”modernit orjanomistajat” esitetään järjestämiensä bakkanaalien keskellä mässäilemässä itsensä hengiltä, riisuen itseltään viimeisetkin rippeet inhimillisyydestä. Yhdysvalloissa puolestaan menestyksen glorifiointi hinnalla millä hyvänsä on amerikkalaista unelmaa.

Suomalaisessa elokuvassa tällainen näkökulma on melko vieras. Ehkä suomalaiset haluavat vain lähteä torille, kun joku menestyy. Ehkä suomalaisessa yhteiskunnassa luokkaerot eivät ole niin räikeitä. Tai ehkä suomalaiset eivät yksinkertaisesti uskalla ottaa kantaa. Mollberg uskalsi ottaa kantaa ja lopputuloksena oli heikko menestys sekä arvosteluissa että myynnissä.

Sotakohtauksilla ei mässäillä, mutta silloin kun niitä näkyy, ne ovat suurempia kuin Tuntemattomassa sotilaassa.

Mollberg oli katkera elokuvan vastaanotosta ja haukkui kriitikot sekä kaikki muut paitsi itsensä pystyyn. Hän halusi nähdä elokuvansa omana mollbergilaisena Citizen Kanenaan, mutta toisin kävi. Osittain ruotsalaisellakin rahoituksella toteutettu elokuva teki tappiota kaikille osapuolille, ja tämä merkitsi sitä, ettei Mollberg enää päässyt tekemään suuren mittaluokan elokuvaa.

Mollbergin kenties paasaavin elokuva on hyvin ehdoton kritiikissään. Jurmalalla ei ole yhtään kunniallista periaatetta – eikä oikein munaakaan – vain raha ratkaisee. Kunniamitali voidaan ottaa vastaan sieg heil -tervehdysten säestämänä natseilta tai ripaskan tahdissa ja suolakurkun maku suussa neuvostoliittolaisilta. Kuka tahansa onkin sodassa niskan päällä, sillä ei ole väliä. Tärkeintä on, että pyssyt paukkuvat, ihmisiä kuolee ja nikkeli myy.

Mollberg-Bingo: Luonto, Lappi, eläimet, sota, syntymä, kuolema, ihmiskohtalot, seksi ja uskonto.

Nikkelitehtailu kompensoi elämän muita osa-alueita varsin alleviivaavasti. Jurmalan vaimo on tyytymätön elämäänsä ja päätyy kylmän pohatan vaimona piikittämään heroiinia. Pysäyttääkö se Jurmalan miettimään, mihin asiat ovat menneet? Ei. Hän tilaa lääkäriltä lisää huumeita ja pitää vaimonsa jähmettyneenä pokaalina muiden joukossa.

Eräässä hyvin lyhyessä kohtauksessa näytetään, kuinka mies palaa muistoihinsa valokuva-albumin kautta. Hän palaa aikaan, jolloin koki pienen hetken rakkautta vaimoaan kohtaan heidän tavatessaan. Kohtauksen lyhyys korostaa, kuinka merkityksettömän pieniä välähdyksiä hänen elämässään mikään muu kuin valta ja vauraus edustaa.

Stina Ekblad on yksi ruotsalaisen yhteistyön hedelmistä, tunnettu muun muassa Ingmar Bergmanin Oscar-palkitusta Fanny ja Alexanderista.
Mollberg-Bingo: Luonto, Lappi, eläimet, sota, syntymä, kuolema, ihmiskohtalot, seksi ja uskonto.

Kun omat sodat on sodittu ja Lappi poltettu, tarvitaan lisää sotia. Jurmala kutsuu Lappiin edustajia eri kansoista ja kulttuureista ostamaan lisää kuolemaa. Ensin vakuutellaan toiselle osapuolelle, kuinka aseita on ostettava ja kuinka toisen kulttuuri on tuhottava, ja heti sen jälkeen siirrytään parin metrin päähän vakuuttamaan saman sodan vastapuoli. Selän takana kolmas osapuoli suunnittelee jo nikkelikaivoksen haltuunottoa. Olitpa kuinka paha ja voimakas tahansa, aina löytyy joku pahempi ja häikäilemättömämpi.

Elokuvan lopetus on vaikea taito. Moni muuten upea elokuva kaatuu siihen. Ystävät, toverit on kuitenkin poikkeus. Siinä on Mollbergin elokuvista hienoin päätösjakso ja yksi suomalaisen elokuvan vaikuttavimmista ja karmivimmista. Se on niin vähäeleinen, mutta silti uskomattoman tehokas. Ennen kaikkea se on ajankohtainen: jotain, mitä joka päivä yhä luemme uutisista.

Mollberg suosi perinteisesti romaanifilmatisointeja, jotka sitten mollensi näköisikseen. Ystävät, toverit on alkuperäinen käsikirjoitus, joka tilattiin alunperin Joni Skiftesvikilta. Hänen mukaansa Mollberg kuitenkin muokkasi tekstin täysin tunnistamattomaksi häneltä kysymättään. Oli miten oli, käsikirjoitus on juuri tällaisenaan elokuvan vahvimpia puolia.

Käsikirjoittaja Joni Skiftesvik ei tykännyt Mollbergin tavasta lisäillä joka väliin tissejä ja perseitä.

Elokuvaa on ehkä hieman vaikea löytää tänä päivänä uudestaan. Myyntijulisteet eivät näytä houkuttelevilta ja synopsis nikkelitehtailijasta ei ole mikään mediaseksikkäin. Elokuvasta ei ole saatavilla kunnollista remasterointia ja paitsioon on jääty aikalaisvastaanoton vuoksi. Siitä huolimatta elokuva on parhaimmillaan älykäs, näyttävä, ajatuksia herättävä ja rohkea elokuva, eikä kalpene lainkaan tunnetummille Mollbergeille.

Jouni Heinonen image

Kirjoittaja: Jouni Heinonen

Medianomi-opiskelija, elokuvatoimittaja, animaatioharrastaja ja dokumentaristin alku.
Kirjoittanut kirjaan Peilin takana: Elokuvan historia(a) 1874— 2020 sadoista
elokuvista ympäri maailman. Ohjannut ja käsikirjoittanut dokumentin käsin tehdyn
suomalaisen animaation tilasta. Kirjoittaa ja kuvittaa. Kerää vinyylejä ja
videokasetteja. Pelaa videopelejä ja juo kahvia.

Kirjoittajan sivu

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Kiitos kommentistasi. Muistathan, että kommentteja moderoidaan noudattaen kommenttikäytäntöämme.


Kulttuurimedia.fi

Kulttuurimedia syntyy monipuolisten ammattilaisten käsistä

Mediaa toteuttavat kymmenet oman alansa ammattilaiset, vierailevat kirjoittajat, kulttuurin kuluttajat sekä kriitikot.

Yhteystiedot

Lisäätietoa

[email protected]

Mainokset ja materiaali

[email protected]

Markkinointi ja matkailu

[email protected]

© 2024 Kulttuurimedia.fi