• Haku
  • Kritiikit
    • Kaikki kritiikit
    • Keikka-arviot
    • Kevyen musiikin julkaisut
    • Kuvataide
    • Ruoka ja juoma
    • Taidemusiikki
    • Tanssi
    • Teatteri
  • Artikkelit
    • Kaikki artikkelit
    • Kevyt musiikki
    • Kuvataide
    • Taidemusiikki
    • Hauhon musiikkijuhlat
    • Burleski
    • Tanssi
    • Teatteri
    • Elokuva
    • Ravintolat
  • Kävijäkokemukset
    • Kaikki kävijäkokemukset
    • Tapahtumat
    • Harrasteet
  • Kalenteri
    • Kaikki tapahtumat
    • Kevyen musiikin konsertit
    • Näyttelyt
    • Teatteri
    • Klassiset konsertit
  • Podcast
  • Some
    • Podcast Taiteilijuudesta
    • Instagram
    • Facebook
  • Kulttuurimedia
    • Kulttuurimedia
    • Kirjoittajat
    • Kaputa ry
    • Mediakortti
    • Yhteystiedot

Tehdas Tanssii, Paikallisen tanssitaiteen ilta – Ada Freund ja Chiara Consiglio: Symbiosis

2.8.2024
Minttu Saarinen
  • festivaalit
  • Tanssi
  • Yhdistykset
  • Kritiikit
Ada Freund ja Chiara Consiglio: Symbiosis

Ada Freund ja Chiara Consiglio: Symbiosis

Tunnustan, että tanssitaide ei ole se omin alani. Nykytanssille olen altistunut vasta parisen vuotta ja sitä ennen en tanssille lainkaan. Myönnän tosin, että nykytanssi on vienyt sydämeni ja varsinkin sellainen rujo ja lähes performatiivinen tanssi. Vähän niinkuin Hämeenlinnassa taannoin esitetty Nasty tanssiteos.

Tämä esitys oli tärkeä minulle koska olen kuullut Ada Freundista paljon, onhan hän alunperin Janakkalasta lähtöisin ja usein paikalliseksi tanssijaksi tituleerattu. Mahdollisuuksia nähdä nuori tanssija on ollut viime aikoina jonkin verran mutta aikatauluni eivät ole vielä kertaakaan osuneet yksiin. Nyt siis vihdoin!

Jätimme kengät toiseen huoneeseen ja astuimme verhon läpi entiseen Linja-autoaseman odotustilaan. Lattialle oli laitettu valkoinen tanssimatto, jota tuolit reunustivat.

Tanssijat olivat jo yleisön saapuessa vuorovaikutuksessa toisiinsa tanssimaton keskellä. He liikkuivat kuin patterin plus ja miinus navat työntäen toisiaan poispäin mutta kuitenkin jollain tapaa seuraten ja haluten pysyä vuorovaikutuksessa.  

Tapa liikkua oli enemmän kuin peilaavaa tai toisen liikkeen kopiointia, se oli tunnustelevaa ja jännitteistä. Ikään kuin tutustumista toisen läsnäoloon, omien rajojen pitämiseen ja toisen rajojen kunnioittamiseen.

Musiikki oli avaruudellista ambient-tyylistä äänimaisemaa, tuulen ja veden ääniä. Jollain tapaa maanläheistä ja kehon sisäistä. Tanssijat liikkuivat tunnustelevasti musiikin sykkeessä ja muuttivat liikettä sen edetessä. Musiikki muuttui rytmikkäämmäksi ja tanssijoiden liike muistutti enemmän ja enemmän toistensa liikettä. Kehot eivät enää tunnustelleet eikä oleet toisiaan vastaan vaan alkoivat liikkua toistensa tavoin. Rytmikästä ja automaattista liikettä samaan tahtiin.

Esityksen jatkuessa tanssijat erkaantuivat toistensa liikkeestä ja jatkoivat ikään kuin yhteiseloa keskenään, kumpikin omana yksilönään. Liike alkoi eri kohdasta, osui yksiin ja loppui eri tavoin. Siten, että toinen näytti jatkavan sitä liikettä, mikä toisen piti alunperin tehdä. Ikään kuin ajatuksetkin menevät yksiin silloin, kun ihmiset ovat tiiviisti tekemisissä keskenään niin, että toinen voi lopettaa lauseen, jonka toinen juuri aloitti.

 Esityksessä oli tehokasta kehon käyttöä ja suuria liikkeitä. Toistoa, kokeilua.

Samanlaisiin asuihin pukeutuneet tanssijat sekoitti keskenään helposti, mikä teki teoksesta eteerisen ja kiinnostavan. Jäin miettimään, mitä jos tanssijat olisivat ajatuksia. Kahden eri ihmisen ajatuksia, jotka ensin tunnustelevat, sitten sulautuvat, elävät yhdessä ja sitten sammuvat.

Loppukeskustelussa, jossa tanssijat avasivat teoksiaan, Freund ja Consiglio kertoivat, että olivat kiinnostuneet hoivan ja huolenpidon teemoista, varsinkin kinesteettisestä empatiasta. Miten läsnäolo ja tila vaikuttavat vuorovaikutukseen ja miten toisen liikkeeseen reagoidaan.

Kinesteettisen empatian kautta he myös toivovat herättävänsä ajatuksia toisten kanssa olemisesta ja toisen ihmisen kohtaamisesta myös yhteiskunnallisella tasolla.  

Ada Freund on suomalainen tanssitaiteilija. Hän valmistui Northern School of Contemporary Dancesta (UK) vuonna 2022 ja suoritti jatko-opintoja PERA School of Performing Artsissa (CY). Hän on työskennellyt kansainvälisten koreografien, kuten Eleanor Perryn ja Daniel Hay-Gordonin, Jos Bakerin, Marion Sparberin ja Alan Fuentes-Guerran, Phil Sangerin, Jean Abreun ja Vivianne Budsko-Lommin kanssa. Ada on erityisen inspiroitunut mielikuvituksen leikillisyydestä sekä aistikokemusten käytöstä työskentelyssään. Tanssijan työn ohella hän on koreografioinut sooloteoksia, duettoja ja ryhmäteoksia (mm. Forgotten Rocks, Page 22, Garden Gatherings, Illusions). Tällä hetkellä Ada toimii tanssiryhmä cie.acompagniadan koreografina ja taiteellisena suunnittelijana. Lisäksi hän on opettanut vierailevana opettajana Tanssiteatteri Tanssivarpaissa ja Sibelius-opistossa. 

Chiara Consiglio on italialainen tanssitaiteilija. Hän on kiinnostunut praktiikasta, joka luo narratiivisia rytmejä. Hän valmistui OpusBaletista (IT) sekä opiskeli PERA School of Performing Artsissa (CY). Hän on työskennellyt kansallisten ja kansainvälisten koreografien kanssa (mm. Sofia Napin, Virgilio Sieni, Jos Baker, Rafaela Sahyoun, Anton Lachky ja Humanhood). Vuonna 2021 hän loi ja kantaesitti sooloteoksen Balance her in between your eyes ja kesäkuussa 2023 uuden teoksen Nostalgia studio – Nice to M(e)et you. Hän on yksi InContra-kollektiivin perustajista. Parhaillaan Chiara työskentelee Berliinissä ja Suomessa koreografisten projektiensa parissa, opetustyön ohella.

Tämä teksti on lainaus Tehdas Tanssii festivaalin sivulta.

Ada Freund ja Chiara Consiglio: Symbiosis
Ada Freund ja Chiara Consiglio: Symbiosis
Ada Freund ja Chiara Consiglio: Symbiosis
Ada Freund ja Chiara Consiglio: Symbiosis
Loppukeskustelu Ada Freund ja Chiara Consiglio, Liisa Peltonen, Sini Mäenpää, Antti Polameri, Riku Koskinen

Minttu Saarinen image

Kirjoittaja: Minttu Saarinen

Minttu Saarinen (s.1987) on kansainvälisesti toimiva kuvataiteilija, tuottaja ja kulttuurimedian vastaava päätoimittaja.  Hän on opiskellut kuvataiteen lisäksi musiikkia, sosiologiaa, taidehistoriaa ja journalismia mm. Tallinnan ja Helsingin yliopistoissa. Saarinen on työskennellyt oman taiteellisen työnsä lisäksi mm. kuraattorina, taidekonsulttina, sisällöntuottajana, kolumnistina, luovana johtajana sekä toiminnanjohtajana erilaisissa hankkeissa, projekteissa ja yhteisöissä.

Kulttuurimediassa Saarinen kirjoittaa kritiikkejä, kävijäkokemuksia sekä kulttuuripoliittisia esseitä. Hän on kestävän kulttuurin puolestapuhuja, kokeellinen kulttuurin kuluttaja ja kulttuurin kulkukissa, joka nostaa esiin kulttuuripoliittisia kysymyksiä tuotannoista, rakenteista ja kokemisesta.

 

 

 

Nettisivu | Kirjoittajan sivu

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Kiitos kommentistasi. Muistathan, että kommentteja moderoidaan noudattaen kommenttikäytäntöämme.

Kulttuurimedia.fi

Kulttuurimedia syntyy monipuolisten ammattilaisten käsistä

Mediaa toteuttavat kymmenet oman alansa ammattilaiset, vierailevat kirjoittajat, kulttuurin kuluttajat sekä kriitikot.

Yhteystiedot

Lisäätietoa

[email protected]

Mainokset ja materiaali

[email protected]

Markkinointi ja matkailu

[email protected]

© 2024 Kulttuurimedia.fi