Sami Sippola Trio Hämeenlinnan Torilla
Sami Sippola – saksoni
Ville Rauhala – kontrabasso
Janne Tuomi – rummut
LinnaJazz toi lauantaina 27.6.2024 klo 13 Hämeenlinnan torille Sami Sippola trion, joka on kokoonpanoltaan sama kuin Sippolan pitkäaikainen yhtye Hot Heros. Hot Heros on julkaissut useita albumeja, joista mm. Folkjazz from Finland oli Emma-ehdokkaana vuoden paras jazz-levy kategoriassa. Yhtye on myös säestänyt useita vierailevia artisteja ja levyttänyt mm. Hannibalin kanssa soulia, rappia, jazzia ja funkia yhdistelevän levyn Katajainen.
Sippola ja kumppanit ovat visiteeranneet Hämeenlinnassa useahkosti viime aikoina. He soittivat Hot Hero yhtyeensä kanssa Suisto klubilla ja Sippola oli saksofonissa Harmaa Seuran kirjaston Avolavaklubin konsertissa. Tampereella vaikuttavat muusikot ovat erityisen tervetullut ja korkeatasoinen ilon aihe Hämeenlinnan musiikkikuvassa.
Sippola on soittoonsa keskittynyt laaja-alainen tenorisaksofonisti, joka on tunnettu monipulisesta osamisestaan ja musiikillisesta avarakatseisuudesta. Sippola on muusikkona hyvin sopeutuva mutta silti omaleimainen.
Ville Rauhalan soitto on nautiskelevaa ja keskittynyttä. Rauhala toimii myös teatterimuusikkona ja populaarimusiikin kentällä laajasti mm. vieraillen Pate Mustajärven ja Ville Leinosen levyillä.
Janne Tuomi on esiintynyt monien kokoonpanojen kanssa ja toiminut mm. lyömäsoittimien ääntenjohtajana Jyväskylä sinfoniassa. Hän on soittanut yli kuudella kymmenellä albumilla ja julkaissut useita soololevyjä.
Trion kaikki muusikot ovat kansainvälisesti esiintyneitä, monipuolisia muusikoita, joilta voi odottaa paljon. Boheemi ulkokuori kätkee alleen harvinaislaatuista taituruutta ja laajaa genrejen tuntemusta. Avarakatseisuus ja musiikin ilosanoman vieminen eteenpäin erilaisille yleisöile näkyy trion keikkahistoriassa sekä kappalevalinnoissa. Lauantaina soitettu trion konsertti oli harkittua, tarkoin rajattua ja selkeää, kokonaisuus pysyi hienosti kasassa ja sopi torin lavan tunnelmaan hiukan hälisevänä mutta helposti seurattavana.
Trion omaa tuotantoa oli kappale Erik asking a permission to brake free. Tietämättä kuka on Erik ja mistä hän haluaa vapaaksi, kappale tuntui juuri nimensä kaltaiselta, olettaen, että Erik on kuka tahansa meistä, vaikka yhtälailla Erik saattaisi viitata Erik Voorheesin eeppiseen puheeseen kryptovaluutasta (Permissionless, rebelion). Kappale ei kuulostanut väkivaltaiselta yritykseltä hakeutua vapauteen vaan kokeilevalta ja nimenomaan kysyvältä, että tuonneko sitten lähtisin, jos voisin mennä? Että antaisitko mennä, tai antaisinko itse itseni mennä?
Kappale tuntui kasvavan ja kokeilevan mahdollisuuksiaan. Kun musiikki löysi yhden suunnan, jota se pystyi etenemään, se alkoi kokeilla, poukkoilla ja hallitusti etsiä rajojaan uudelleen. Kappale oli utelias, tunnusteleva ja toisinaan myös riemuitseva. Sellainen, kun löytää jotain uutta, vaikka upean julkisen rakennuksen. Ehkä kirkon, jonne uteliaana ja vähän kysyen astuu sisään, ihmettelee suurta ja avaraa tilaa, uutta todellisuutta, jonne juuri on astunut. Ovelta siirtyy hiljalleen kohti keskikohtaa ja lopulta löytää yksityiskohdat, sitten seinät ja sitten pyrkii uudelleen ulos uuteen vapauteen, uuteen uteliaisuuteen.
Kappaleen rumpusoolo tuntui myös uteliaalta mutta pysyi kuitenkin omien rajojensa sisässä niin kuin koko kappalekin. Se ei siis ollut kokeellista tai vallatonta vaan sellaista elämänoloista, missä on rajat, velvollisuudet ja mahdollisuudet, joiden puitteissa kulkea ja tutkia. Se oli turvallisen utelias, turvallisen kokeileva ja turvallisen eteenpäin pyrkivä.
Rumpusoolo kasvoi, taukosi ja alkoi jälleen kasvaa. Se kokeili, palasi ja kokeili taas. Erilaisia tahteja, ikään kuin testaten, mihin tahtiin uusi tuleva vapaus sykkii.
Basso alkoi tulla vinkuen mukaan korostaen rummun liikettä ja tunnustelevuutta. Yhdessä ne kasvoivat ja kasvoivat, kunnes purkautuivat saksofonin aloittaessa ja basson siirtyessä omalle paikalleen matalana kuminana.
Ville Rauhala kertoi, että kappaletta nauhoitettiin Ylelle mutta julkaisua ei ole vielä tapahtunut. Jäämme siis odottamaan sitä, sillä kappale oli ihanan toiveikas. Aina on mahdollista päästä vapaaksi, kaikkien oman elämänsä Erikien pitäisi pyrkiä uteliaana ulos niistä karsinoista, joihin milloinkin on jäänyt jumiin. Yleensä ne ovat mielen karsinoita, joita voi purkaa myös monipuolisella musiikilla.
Torilla puhuttiin (Sami Pekkola), että trion soittoa kuullaan Hämeenlinnan pääkirkossa Jazz-messussa 28.7. klo 10.
Lopuksi Sami Sippolan Iltaulu Ylöjärven kirkosta