• Haku
  • Kritiikit
    • Kaikki kritiikit
    • Keikka-arviot
    • Kevyen musiikin julkaisut
    • Kuvataide
    • Ruoka ja juoma
    • Taidemusiikki
    • Tanssi
    • Teatteri
  • Artikkelit
    • Kaikki artikkelit
    • Kevyt musiikki
    • Kuvataide
    • Taidemusiikki
    • Hauhon musiikkijuhlat
    • Burleski
    • Tanssi
    • Teatteri
    • Elokuva
    • Ravintolat
  • Kävijäkokemukset
    • Kaikki kävijäkokemukset
    • Tapahtumat
    • Harrasteet
  • Kalenteri
    • Kaikki tapahtumat
    • Kevyen musiikin konsertit
    • Näyttelyt
    • Teatteri
    • Klassiset konsertit
  • Podcast
  • Some
    • Podcast Taiteilijuudesta
    • Instagram
    • Facebook
  • Kulttuurimedia
    • Kulttuurimedia
    • Kirjoittajat
    • Kaputa ry
    • Mediakortti
    • Yhteystiedot

Sähköä ilmassa – Suistamon Sähkö ja Liila Jokelin

9.3.2025
Minttu Saarinen
  • Kevyt musiikki
  • Suistoklubi
  • Kritiikit
Suistamon Sähkö Suistoklubilla Kuva: Lasse Hakala
Liila Jokelin Suisto klubilla. Kuva: Lasse Hakala
Suistamon Sähkö 8.2.2025 Suisto klubilla

Suistamon Sähkö ja Liila Jokelin Suistoklubilla 8.3.2025

Illan keikka Suistoklubilla kulki kahdessa ääripäässä: Liila Jokelinin herkkä ja melankolinen laulu-kitara-esitys vaati keskittynyttä kuuntelua, kun taas Suistamon Sähkö tempaisi yleisön mukaansa hypnoottiseen tanssirituaaliin. Kontrasti oli selvä, ja yleisö reagoi keikan edetessä tavalla, joka heijasti artistien erilaista energiaa.

Suistamon Sähkö

Reetta-Kaisa Iles
Tuomas Juntunen
Anne-Mari Kivimäki
Eero Grundström/Antti Puumalainen

Illan avasi Liila Jokelin, jonka minimalistinen esitys toi mieleen hämyisät jazzklubit ja intiimit lauluntekijäillat. Hänen kappaleensa käsittelivät eroa, ahdistusta ja maailmantuskaa, ja vaikka sanoituksissa oli syvyyttä, esitys jäi hieman etäiseksi keikkaympäristössä, jossa yleisö tuntui odottavan jotain dynaamisempaa.

Viimeinen kappale, Kuolleiden puolue, oli kuitenkin poikkeus. Se tavoitteli laajempaa yhteiskunnallista näkökulmaa ja resonoi paremmin yleisön kanssa. Jokelinin lauluäänessä oli herkkyyttä, joka toi mieleen Tuula Amberlan, mutta yksinkertainen sovitus ei täysin päässyt oikeuksiinsa.

Kun Suistamon Sähkö astui lavalle, ilmapiiri muuttui hetkessä. Yleisö pakkautui lähemmäs, ja jo ensimmäinen kappale sai tanssijalat liikkeelle. Yhtyeen tunnusomaiset elementit – hurja energia, haitarin ja syntetisaattorin liitto sekä perinnemusiikin ja elektronisen tanssimusiikin yhdistelmä loivat kiihkeän tunnelman. Yhtye ei himmaillut tälläkään kertaa.

Syntetisaattori surisi, hanuri pumppasi ja esiintyjät tanssivat biisi toisensa perään sellaisella vimmalla, ettei kukaan voinut jäädä paikalleen.

Suistamon Sähkö 8.2.2025 Suisto klubilla

Tuntui absurdilta muistella, kuinka Suistamon Sähkön alkuaikoina yleisöä piti houkutella mukaan, kun nyt porukka veti itsensä hikeen ja hurmokseen ilman erillistä kannustusta. Letkajenkka, slaavilainen poljento ja elektroninen rytmijytke sulautuivat hypnoottiseksi tanssirituaaliksi, jossa kuitenkin säilyi perisuomalainen rytmikkyys ja tauotus, ettei sentään liikaa innostuta.

Keikan ainoa notkahdus tuli pitkäksi venyneen välispiikin ja hieman laahaavan kappaleen kohdalla, mikä toisaalta toimi hetkellisenä hengähdystaukona, jonka moni käytti juomien noutoon. Meno muistutti intervallitreeniä: ensin vedetään hurjalla voimalla ja sitten keikutaan vähän hitaammin, taas mennään ja pidetään pikku tauko ja sitten kunnolla räjähtävää toimintaa.

Suistamon Sähkö 8.2.2025 Suisto klubilla. Kuva: Joni Alasentie
Suistamon Sähkö 8.2.2025 Suisto klubilla. Kuva: Joni Alasentie

Kun viimeinen biisi, Suistamon Sähkön nimikkokappale, jysähti ilmoille, oli kuin koko tupa olisi saanut kollektiivisen sähköshokin, tosin edelleen hämäläisittäin sivistyneen rauhallisesti ja hallitusti. Yleisö tanssi, hyppelehti ja lopulta, uskomatonta kyllä, Suistollinen hämäläisiä tanssasi letkassa Verkatehtaan sisäpihalla. Eikä kello ollut edes kahtatoista!

Encoressa soitettu Jyskyjärven kautta -kappale päätti illan, jättäen jälkeensä täyteen ladatun ja hurmoksellisen yleisön.

Suistamon Sähköä on tituleerattu kummallisimmaksi yhtyeeksi, mitä Suomessa on nähty. Aikanaan se olikin ehkä totta, sillä Suistamon Sähkö taisi olla suurin alkusysäys sille, että haitari palasi salonkikelpoisten soitinten pariin ja folk alkoi myydä. Musiikin uusi kultakausi poljettiin näin ollen käyntiin 2018 -tienoilla, eikä loppua ole vielä näkyvissä.

Suistamon sähkö on karjalaisuuden, etnoteknon ja postmodernin kansanmusiikin voimanpesä, joka muotoilee perinteestä jotain täysin uutta. Se sähköistää, ravistelee ja tempaisee mukaansa, ja jos historiaa ei muuten ole kirjoitettu Suistamon Sähkön toimesta, on hämäläisten saaminen kahteen otteeseen tanssimaan keskenään ja koskettamaan toisiaan ainakin mainitsemisen arvoista.

Liila Jokelin ja Suistamon Sähkö edustivat kahta erilaista tapaa käsitellä tunteita musiikin kautta. Toinen hiljaisella introspektiolla, toinen raivokkaalla irrottelulla. Vaikka Jokelinin esitys tuntui jäävän hieman ympäristönsä varjoon, Suistamon Sähkö lunasti jälleen paikkansa kansanmusiikin ja etnoteknon voimanpesänä, joka ei jätä ketään kylmäksi. 

Suistamon Sähkö Suisto klubilla. Kuva: Lasse Hakala
Suistamon Sähkö Suisto klubilla. Kuva: Lasse Hakala
Suistamon Sähkö Suisto klubilla. Kuva: Lasse Hakala
Suistamon Sähkö Suisto klubilla. Kuva: Lasse Hakala
Suistamon Sähkö Suisto klubilla. Kuva: Lasse Hakala
Suistamon Sähkö Suisto klubilla. Kuva: Lasse Hakala
Suistamon Sähkö Suistoklubilla Kuva: Lasse Hakala
Suistamon Sähkö Suisto klubilla. Kuva: Lasse Hakala
Suistamon Sähkö Suisto klubilla. Kuva: Lasse Hakala
Suistamon Sähkö Suisto klubilla. Kuva: Lasse Hakala
Minttu Saarinen image

Kirjoittaja: Minttu Saarinen

Minttu Saarinen (s.1987) on kansainvälisesti toimiva kuvataiteilija, tuottaja ja kulttuurimedian vastaava päätoimittaja.  Hän on opiskellut kuvataiteen lisäksi musiikkia, sosiologiaa, taidehistoriaa ja journalismia mm. Tallinnan ja Helsingin yliopistoissa. Saarinen on työskennellyt oman taiteellisen työnsä lisäksi mm. kuraattorina, taidekonsulttina, sisällöntuottajana, kolumnistina, luovana johtajana sekä toiminnanjohtajana erilaisissa hankkeissa, projekteissa ja yhteisöissä.

Kulttuurimediassa Saarinen kirjoittaa kritiikkejä, kävijäkokemuksia sekä kulttuuripoliittisia esseitä. Hän on kestävän kulttuurin puolestapuhuja, kokeellinen kulttuurin kuluttaja ja kulttuurin kulkukissa, joka nostaa esiin kulttuuripoliittisia kysymyksiä tuotannoista, rakenteista ja kokemisesta.

 

 

 

Nettisivu | Kirjoittajan sivu

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Kiitos kommentistasi. Muistathan, että kommentteja moderoidaan noudattaen kommenttikäytäntöämme.

Kulttuurimedia.fi

Kulttuurimedia syntyy monipuolisten ammattilaisten käsistä

Mediaa toteuttavat kymmenet oman alansa ammattilaiset, vierailevat kirjoittajat, kulttuurin kuluttajat sekä kriitikot.

Yhteystiedot

Lisäätietoa

[email protected]

Mainokset ja materiaali

[email protected]

Markkinointi ja matkailu

[email protected]

© 2024 Kulttuurimedia.fi