• Haku
  • Kritiikit
    • Kaikki kritiikit
    • Keikka-arviot
    • Kevyen musiikin julkaisut
    • Kuvataide
    • Ruoka ja juoma
    • Taidemusiikki
    • Tanssi
    • Teatteri
  • Artikkelit
    • Kaikki artikkelit
    • Kevyt musiikki
    • Kuvataide
    • Taidemusiikki
    • Hauhon musiikkijuhlat
    • Burleski
    • Tanssi
    • Teatteri
    • Elokuva
    • Ravintolat
  • Kävijäkokemukset
    • Kaikki kävijäkokemukset
    • Tapahtumat
    • Harrasteet
  • Kalenteri
    • Kaikki tapahtumat
    • Kevyen musiikin konsertit
    • Näyttelyt
    • Teatteri
    • Klassiset konsertit
  • Podcast
  • Some
    • Podcast Taiteilijuudesta
    • Instagram
    • Facebook
  • Kulttuurimedia
    • Kulttuurimedia
    • Kirjoittajat
    • Kaputa ry
    • Mediakortti
    • Yhteystiedot

Lyhyestä virsi kaunis, Jazzmessu Hämeenlinna kirkossa 28.7.2024

28.7.2024
Minttu Saarinen
  • arvostelu
  • linnajazz
  • Kritiikit

Sami Sippola – saksoni
Ville Rauhala – kontrabasso
Janne Tuomi – rummut

Oli kiinnostavaa nähdä Sami Sippola trio täysin toisenlaisessa ympäristössä ja taas uudenlaisen musiikin parissa. Nimittäin kirkossa, soittamassa virsiä sunnuntaiaamuna.

Trio, jonka musiikkiin olen tutustunut poliittista räppiä uhkuvassa konsertissa näyttäytyy kerta toisensa jälkeen uudessa valossa ja joka kerta entistä rohkeampana ja uraa uurtavampana.

En voi olla ylistämättä muusikoiden monipuolisuutta ja tyyliä. Miten jokaisessa paikassa he ottavat tilan haltuun viemättä sitä muilta. Heidän läsnäolonsa kirkollisen messun aikana ei ollut lainkaan outoa tai häiritsevää, he kunnioittivat upeasti sekä kanttoria että kirkkoa, sen traditioita ja sen käyttäjiä.

Rummut, saksofoni ja kontrabasso eivät ole useinkaan kirkollisessa toimituksessa läsnä mutta ne voisivat hyvin ollakin. Musiikki kuulosti entistä syvemmältä, pyhemmältä ja koskettavammalta. Esteettinen kokemus on rinnastettu jumallalliseen kokemukseen ja myös siitä syystä kaikuvasssa tilassa taidokkaasti ja harmonisesti soitettu virsimusiikki loi entistä henkevämmän tunnelman.

Ehtoolliselle mentäessä virsi oli rauhallisempi ja loppua kohden kasvoi hitaasti mutta varmasti niin, että ehtoollisen sanoma tuntui leviävän kehoon, tilaan ja jokaiseen läsnäolijaan.

Ei ole ihme, että ihminen on pyrkinyt yhdistämään kauneuden ja moraalin, usein uskonnollisen sanoman muodossa. Onhan kumpikin kovin yleviä ja upeita asioita. Ongelmaksi tulee se, että miten näitä moraalisia oppeja hyödyntää arjessa, kauneuden ulkopuolella, ilman sitä jumalaista tunnetta, minkä aistien havaitsema kauneus toi kirkossa. Kirkon seinien sisällä on aina helppo tuntea itsensä hiukan paremmaksi ihmiseksi.

Messun sanoma painotti niiden lahjojen käyttämistä viisaasti, harkiten ja rakkaudellla, mitä meille on suotu. Minusta se kuvasi hienosti sitä, miten monipulisesti tämäkin trio tuo musiikkia erilaisena, erilaisille yleisöille mukautuen itse eikä odottaen yleisön mukautuvan musiikkiin. Sellainen työ on hidasta eikä varmasti anna yhtä paljon kuin ottaa mutta yleisöille se on korvaamatonta ja upeaa.

Mieleenpainuvin kirkollinen kappale oli ehdottomasti laulettu synnintunnustus. Se alkoi saksofonilla johon liittyivät muut soittimet hiljaa ja varoen. Piano oli raikas lisä trion soittoon mutta se ei noussut pääasiaksi niin kuin kirkossa yleensä vaan enemmänkin toi kepeyttä joihinkin kohtiin. Kanttorin laulu soi omana instrumenttinaan, joka tietysti harjaantuneen virsien laulajan äänellä toi kirkollista potkua olematta saarnaava tai valittava niin kuin virsille usein on kauneudestaan huolimatta tapana.

”Herra on lähellä niitä, joilla on murtunut sydän” sanoi pappi.

Minä jäin miettimään kaikkia niitä, keiden sydämen taide on murtanut. Lähinnä taiteen tekijöitä, joilta se välillä ottaa kohtuuttoman paljon eikä anna mitään tilalle.

Minttu Saarinen image

Kirjoittaja: Minttu Saarinen

Minttu Saarinen (s.1987) on kansainvälisesti toimiva kuvataiteilija, tuottaja ja kulttuurimedian vastaava päätoimittaja.  Hän on opiskellut kuvataiteen lisäksi musiikkia, sosiologiaa, taidehistoriaa ja journalismia mm. Tallinnan ja Helsingin yliopistoissa. Saarinen on työskennellyt oman taiteellisen työnsä lisäksi mm. kuraattorina, taidekonsulttina, sisällöntuottajana, kolumnistina, luovana johtajana sekä toiminnanjohtajana erilaisissa hankkeissa, projekteissa ja yhteisöissä.

Kulttuurimediassa Saarinen kirjoittaa kritiikkejä, kävijäkokemuksia sekä kulttuuripoliittisia esseitä. Hän on kestävän kulttuurin puolestapuhuja, kokeellinen kulttuurin kuluttaja ja kulttuurin kulkukissa, joka nostaa esiin kulttuuripoliittisia kysymyksiä tuotannoista, rakenteista ja kokemisesta.

 

 

 

Nettisivu | Kirjoittajan sivu

2 kommenttia "Lyhyestä virsi kaunis, Jazzmessu Hämeenlinna kirkossa 28.7.2024"

  1. Jaakko Savolainen sanoo:
    3.8.2024 4:23 pm

    Tai googlaa alvarilume home
    .
    Kiitos kauniista kirjoituksestanne.
    Viimeiset lauseet taiteilijoista, toivat kyynelen silmäkulmaan.
    Orwel:
    ”Ainoastaan kohtuuttomuus, Lady Hamilton,
    on tässä ajassa millän tavalla huomion arvoista tai merkittävää”.
    Kiitos kauniista kirjoituksestanne.

    Vastaa
    1. Minttu Saarinen sanoo:
      3.8.2024 4:40 pm

      Kiitos!

      Vastaa

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Kiitos kommentistasi. Muistathan, että kommentteja moderoidaan noudattaen kommenttikäytäntöämme.

Kulttuurimedia.fi

Kulttuurimedia syntyy monipuolisten ammattilaisten käsistä

Mediaa toteuttavat kymmenet oman alansa ammattilaiset, vierailevat kirjoittajat, kulttuurin kuluttajat sekä kriitikot.

Yhteystiedot

Lisäätietoa

[email protected]

Mainokset ja materiaali

[email protected]

Markkinointi ja matkailu

[email protected]

© 2024 Kulttuurimedia.fi