Musiikkia ei voi katsoa – Avant! Verkatehtaalla Hämeenlinnassa

Avant! on rohkea, muista erottautuva, itseensä uskova ja ajan hermolla oleva, jota kuulijat arvostavat. Se on eliittikulttuuria ja edelläkävijä kulttuurin eturintamassa, koska se on parasta.
Tämä hieno kuvaus on suoraan brändin oppikirjasta, brändäys on valloittanut maailmamme, eikä se suinkaan ole pahaksi, jotkut sen osaavat ja toiset jäävät rannalle ruikuttamaan.
Avanti! Syntyi vuonna 1983 Esa-Pekka Salosen, Olli Pohjolan ja Jukka-Pekka Sarasteen aloitteesta. Orkesterin syntyyn vaikutti tarve korkealaatuiseen yhteismusisointiin innostuneiden ja taitavien muusikoiden kesken. Avanti! pyrkii avaamaan ovia taiteelliseen ja poikkitaiteelliseen vuoropuheluun.
Tämän konsertin säveltäjät olivat minulle uusia ja tuntemattomia, joten ainoa ennakko-odotukseni oli utelias jännitys.
Kokoonpano Nyrjähtäneitä biittejä konsertissa
Meeri Pulakka, sopraano
Avanti!
Tomas Gricius, trumpetti
Valtteri Malmivirta, pasuuna
Ilkka Marttila,tuuba
Jaime Estevez, saksofoni
Petri Kumela, sähkökitara
Emil Holmström, piano
Markus Ketola, rummut
Fabian Paul, lyömäsoittimet
Anders Pohjola, äänisuunnittelu
Ohjelma
Michael Maierhoof(1956-)
Shopping 4(20024-2005)
Enno Poppe(1969-)
Fleisch(2017)
Agata Zubel(1978-)
Friction(2020)
Bernhard Lang(1957-)
DW 16.4`Songbook I.4`

Ensimmäinen kappale oli Michael Maierhofin Shopping. Maierhof ottaa sävellyksillään kantaa erityisesti kuluttamiseen, uskoakseni erityisesti tavaroiden kuluttamiseen. Kulttuurin kuluttajina olimme kuulemassa melko kiitettävän kokoisella joukolla Verkatehtaalla, kaikenlainen tekeminen on nykyisin kuluttamista ja kuluttamisen kohteet kulttuuria, molemmat ilmiöt ovat kovassa
nousukiidossa nykymaailmassamme. Kappale soitettiin sinisillä ilmapalloilla, tulisiko punaisista ilmapalloista erilainen ääni, se jää kokeiluun, ensimmäiset äänet kuulostivat kuitenkin naakkaparvelta, siinä vaiheessa suljin silmäni, koska en näkemiseltä kuullut sävellystä ja kaiken lisäksi alkoi naurattamaan sinisten ilmapallojen vakavailmeiset soittajat. Kukapa ei olisi lapsena ilmapalloja vinguttanut läsnäolijoiden kauhuksi. Shopping -kappale kuulosti konaisuudessaan Picasson ja Pollockin ,varhaisten nykytaiteen kauhukakaroiden, teosten yhteensulautumiselta New Yorkin liikenneruuhkassa. Yhdessä osassa kuulin selkeästi suuren tavaratalon ihmisäänten kakofonian, joka muistutti sitä naakkaparvea. Usko tai älä se oli erityisen mielenkiintoinen äänimaailma, joka on syntynyt urbaanista ympäristöstä, johon olemme niin tottuneet , että tuskin edes huomaamme sen olemassaoloa. Kun lakkasin katsomasta soittajia, näin sieluni silmin myös nuoruuteni idolin Karlheinz Stockhausenin leijailevan salin katossa tyytyväinen hymy huulillaan, hän varmaan mietti, että helikopterin äänen voi korvata näinkin.
Toisen kappaleen säveltäjä oli Enno Poppe ja teoksen nimi oli Fleisch. Soittimet olivat melko yleisesti muun muassa jazzkokoonpanoissa käytetty saxofoni, rummut, piano ja sähkökitara. Perinteistä jazzia tai rockia ei kuultu, mutta jotain erityisen mielenkiintoista, jota ei yhdeltä kuulemalta pystynyt lokeroimaan minnekään. Musiikki kuulosti välillä tutunomaiselta, siellä kuului pirstottuja osia rock- ja jazzmusiikista, ilman perinteistä jatkumoa, jokainen soitin soitti omaa erillistä ääntään, mutta jollain mystisellä tavalla sulautuivat samaksi.
Eino Poppen mielestä rockmusiikki on muuttunut pölyiseksi ja siinä hetkessä se on alkanut kiinnostamaan häntä. Hän hajoitti syntaksin ja vapautti voimia, jota rockmusiikin stereotypiat ovat peittäneet ja tukahduttaneet.
Kolmas säveltäjä oli Agatha Zubel ja kappale Friction. Sävellys on tehty trumpetille,pasuunalle ja tuuballe. Säveltäjä itse sanoo teoksestaan:” Ajatus ei aiheuta kitkaa. Ääni ei aiheuta kitkaa.Aika ei aiheuta kitkaa. Nopeus aiheuttaa kitkaa. Pysähtyminen aiheuttaa kitkaa.. Yhteiselo aiheuttaa kitkaa.” Jos edellisessä kappaleessa musiikki oli hajoitettu palasiksi ja koottu uudelleen, tässä teoksessa sen lisäksi hajoitettiin soittimet kappaleiksi ja kaikilla osilla tuotettiin ääniä.
Kitkaa tosiaan kuului. Tässä tapauksessa kitkan ääni oli koottu yhteen ja tuotti aivan uskomattoman äänimaailman.
Kappale loppui hiljaisiin puhallusääniin, joiden lopussa siniset ilmapallot suhisivat tyhjiksi, tässä vaiheessa avasin silmäni ja uskalsin katsoa mistä se suhina kuului.
Teoksien äänten vastaanottaminen oli niin herkistänyt kuuloni, että kuvittelin väliajan aikana esiintymislavalla liikkuvien ihmisten tuottavan etukäteen sävellettyä ääntä kenkien kopinalla, kun he järjestelivät seuraavaa ja viimeistä teosta soittokuntoon. Kannattaa herkistyä ympäristön kuulemiseen.
Viimeinen teos oli Bernhard LanginDW 16.4.- ´Songbook I.4´
Teoksen solistina esiintyi Meeri Pulakka, joka on mm laulanut Kaija Saariahon Emilien.
Teoksessa laulaja oli yksi instrumentti orkesterissa, soittimet tukivat solisti instrumenttia yhä voimallisempiin suorituksiin.
Kuten muissakin teoksissa, niin tässäkin teos kuulosti jazzilta tai rockilta, muttei ole kumpaakaan, vaan jotain omaansa, nyrjähtänyttä ja perinteitä rikkovaa. Laulujen sanoja on rakennettu tai paremminkin särjetty sirpaleiksi ja vanhasta rakennettu uutta. Sanojen perinteisellä jatkumolla ymmärrettävien kokonaisuuksien toivossa ei ole merkitystä.
Meeri Pulakan ääni on koukuttavan hieno, sanoin kuvaamatonta akrobaattista äänen tuottoa.
Konsertti rikoituista ja nyrjähtäneistä biiteistä, teki kunniaa Avanti!:lle ja Hauhon musiikkijuhlien konserttivalinnoille ja Verkatehtaalle, ollaan ylpeitä näistä tilaisuuksista.