Kuinka tangosta tuli salonkikelpoinen ja bandeonin tie kirkosta kapakkaan

3.5.2025 esiintyi Suisto klubilla Hämeenlinnassa Tango del Norte- duo osana konserttien sarjaa, jossa he esittelevät uutta albumiaan.
Yhtyeessä soittavat Sami Pirttilahti, bandoneon ja Ville Westergård piano, molemmat yhdessä ja erikseen palkittuja muusikoita argentiinalaisen tangon maailmassa.
Levyn nimi on Argentiinalaisittain ja sisältää yhteensä 9 kappaletta, suurin osa sisällöstä on argentiinalaisen Tango Nuevon kehittäjän Astor Piazzollan käsialaa, mm. Libertango, Soledad,Oblivion ja Adios nonino sekä encore Michelangelo 70, muita säveltäjiä ovat mm Adrian Politi Vino de Olvido ja Sami Pirttilahti Leyenda.
Ensimmäinen kappale Libertango aloitti vauhdilla ja tyylillä konsertin, johdattaen kuulijat Piazzollan sävellyksiin, ulos vanhasta tangomaailmasta, pois einogrööneistä ja reijotaipaleista, tango on siirtynyt konserttisaleihin pois tanssilavan luota. Libertangossa soi monivivahteinen bandoneon tulkiten argentiinalaista hurmiota, samaan aikaan kun piano vei jazzin maailmaan.
El vino del Olvido (unohduksen viini) on Adrian Politin säveltämä surumielinen ja herkkä sävellys. Huikean kaunis Olavi Virran Yö kerran unhoa annoit Ville Westergårdin sovittamana ja hänen sooloesityksenään toi kuultavaksi kauniin suomalaisen tangon uudestisyntyneenä Nuevon hengessä, raikkaana ja kevyenä, tunnelmasta tinkimättä.
Sami Pirttilahden säveltämä tango Leyenda on omistettu Julio Oscar Panen muistolle. Hän oli yksi kuuluisimmista ja arvostetuimmista bandoneon soittajista ja säveltäjistä Argentiinassa ja maailmalla. Pirttilahti oli esitellyt kappaleensa Panelle, heidän oli määrä tavata uudelleen ja soittaa kappale livenä, mutta Julio kuoli ennen kuin esitys ehdittiin toteuttaa. Leyendassa bandoneon ja piano keskustelevat välillä dramaattisesti ja välillä mennään empien eteenpäin. Uskon, että Pane siellä jossain tästä sävellyksestä iloitsee yhtä paljon, kuin kuulijat Suistolla. Bravo! Piazzollan sävellys Soledad (yksinäisyys) tulkitsi surumielistä yksinäisyyttä , joka upposi sielun syvyyksiin, mutta kietoi kuitenkin hellään syliinsä.
Pirttilahden ja Westergårdin mukaan atomeihin hajoitettu La Cumparsita on koottu uuteen versioon, hienosti oli saatu perinteisestä tangosta säilymään intohimo ja suuret tunteet, mutta raskasmielisyys on poistettu ja lopputulos on tyylikäs ja raikas.
Piazzollan kappale Oblivion on alun perin elokuvaan sävelletty ja muistuttaa jollain tavoin italialaisen Franco Piersantin musiikkia.
Encorena saatiin kuulla kappale nimeltään Michelangelo 70, aivan huikea iloittelu ja lopetus upealle konsertille. Tarina kertoo, että Piazzolla oli yhtyeensä kanssa Italiassa esiintymässä ja orkesteri vietti iloista iltaa ravintolassa esitystä edeltävänä iltana. Kappale oli saatu viime tingassa valmiiksi, mutta nimi puuttui, aamun koittaessa ja konsertin lähestyessä ei nimeä vieläkään keksitty, silloin Piazzolla kysyi tovereiltaan” Mikä tämän ravintolan nimi on”, se oli Michelangelo 70.
Tango del Norten virtuoosimaiset muusikot Sami Pirttilahti ja Ville Westergård esittivät vuorotellen hitaita ja tunnelmallisia sekä voimallisia ja vauhdikkaita kappaleita, esitykset olivat levyn soittojärjestyksessä ja kaikki kappaleet kuultiin livenä lavalla.
Levyllinen tango nuevoa antoi hyvän käsityksen musiikkilajin montimuotoisuudesta ja ilmaisuvoimasta.
Esityskokonaisuus täydentyi mielenkiintoisilla kertomuksilla bandoneonin historiasta ja Piazzollasta. Saimme kuulla kuinka tangosta tuli salonkikelpoinen ja että bandoneon on argentiinalainen haitari , joka oli alunperin saksalainen kirkkosoitin, joka päätyi siirtolaisten matkassa 1800-luvulla Argentiinaan kaduille ja ilotaloihin soittimeksi.
Tango nuevon tie alkoi muotoutua Argentiinassa jo 1900-luvun alussa, kun Carlos Gardell nosti tangon takapihoilta keskiluokan estraadeille ja teki argentiinalaisesta tangosta maailmankuulun ja Gardellista tangon uuden esitystavan keulakuvan. Astor Piazzolla jatkoi tangon uudistamista säveltämällä ja esiintymällä aivan uusissa kokoonpanoissa, yhdistellen sävellyksiin argentiinalaista tangoa ryyditettynä jazzilla ja klassisella musiikilla. Tangosta tulevat tunteet ja palo, jazzista tyylikkyys ja klassisesta harmonia, yhteensä täydellinen paketti.
Piazzollan tie tangon uudistamisessa kävi vaikeuksien kautta voittoon, hän ei ei saanut lainkaan hyvää vastaanottoa alkuun Argentiinassa, vaan häntä suorastaan halveksittiin ja vihattiin. Legenda kertoo, että Buenos Airesin lentokentällä taksinkuljettaja ei ottanut häntä kyytiin, kun tunnisti tämän.
Tango del Norte matkaa tänä vuonna Buenos Airesiin , jossa Tango Nuevo on kansallisaarre. Pirttilahti ja Westergård pääsevät mitä suurimmalla todennäköisyydellä lentokentältä taksilla kaupunkiin.