• Haku
  • Kritiikit
    • Kaikki kritiikit
    • Keikka-arviot
    • Kevyen musiikin julkaisut
    • Kuvataide
    • Ruoka ja juoma
    • Taidemusiikki
    • Tanssi
    • Teatteri
  • Artikkelit
    • Kaikki artikkelit
    • Kevyt musiikki
    • Kuvataide
    • Taidemusiikki
    • Hauhon musiikkijuhlat
    • Burleski
    • Tanssi
    • Teatteri
    • Elokuva
    • Ravintolat
  • Kävijäkokemukset
    • Kaikki kävijäkokemukset
    • Tapahtumat
    • Harrasteet
  • Kalenteri
    • Kaikki tapahtumat
    • Kevyen musiikin konsertit
    • Näyttelyt
    • Teatteri
    • Klassiset konsertit
  • Podcast
  • Some
    • Podcast Taiteilijuudesta
    • Instagram
    • Facebook
  • Kulttuurimedia
    • Kulttuurimedia
    • Kirjoittajat
    • Kaputa ry
    • Mediakortti
    • Yhteystiedot

Ulos siiloista – antaa tyylien sekoittua

7.3.2024
Mikko Ivars
  • Hauhon musiikkijuhlat
  • Taidemusiikki
  • Tapahtumat
  • Artikkelit
Thomas Adés Photo: Marco Borggreve All rights reserved

Kautta historian ns. ”vakavan musiikin” säveltäjät ovat lainailleet
tyylejä muistakin musiikin lajeista.  Kansanlaulut ja -tanssit ovat
olleet menneillä vuosisadoilla yleisimpiä inspriaatioiden lähteitä ja
musiikin kehittyessä esimerkiksi Maurice Ravel (muistatte – Bolero?)
lainaili teoksiinsa varhaisia jazz-tyylejä vierailtuaan
Amerikan-matkoillaan Harlemissa ja New Orleansissa.

Nykyaikaisemmasta musiikista sen sijaan on ammentanut Thomas Adés, jonka
klarinettikvintetto ”Alchymia” kuullaan Verkatehtaalla Hauhon
musiikkijuhlien konsertissa ma 18.maaliskuuta.

Adés sävelsi suureen suosioon noussutta ”Asyla” -teostaan 90-luvulla ja
halusi ”Ecstasy”-osan pohjaksi teknomusiikin rakenteita ja tyyliä. Hän
kuunteli ja analysoi tuntikausia teknoa kotonaan ja yritti siirtää
estetiikan jättimäiselle orkesterille. Käytyään kirjoittamisen jälkeen
aamuyöllä nukkumaan, hän huomasi että sydän tuskin löi ollenkaan.
Hätääntyneenä Adés soitti ambulanssin ollen varma että sydänkohtaus oli
iskenyt. Onneksi sairaalassa selvisi että kyse oli kuitenkin ainoastaan
teknoyliannostuksen ja intensiivisen työskentelyn aiheuttamasta
hyperventilaatiosta.

Katso tästä Ecstasy säveltäjän johtamana:
https://areena.yle.fi/1-50802302?seek=2158

Adésin nerokkaan vinksahtanutta, viihteellistä tyyliä ”Hotel
Suite”-teoksessa voi kuunnella tästä RSO:n taannoisesta konsertista. https://areena.yle.fi/1-50802305?seek=262 

Monet näissä konsertissa
soittavista RSO:n muusikoista ovat muuten mukana myös Verkatehtaan
konsertissamme maaliskuussa. Alchymian lisäksi konsertissa kuullaan myös
Antonin Dvořákin serenadi puhaltimille vuodelta 1878.

MARZI kuva: _Aki-Pekka Sinikoski

Kevään jälkimmäisessä konsertissamme tilanne on tyylien osalta hieman
toisin päin. Marzi Nyman lienee tuttu varmasti ainakin parille
miljoonalle suomalaiselle – niin useasti hän on häkellyttänyt
kitaravirtuoosina eri bändien jäsenen suosituimmissa TV-ohjelmissa.
Marzin lahjakkuus ulottuu kuitenkin myös klassisen musiikin alueelle.
Varsinkin viime aikoina hänen teoksensa ovat saaneet useita esityksiä
eri orkestereiden ohjelmissa. Ja juuri ennen Marzin Verkatehtaan
vierailua 18.4. Tapiola Sinfonietta kantaesittää hänen uuden
orkesteriteoksensa.
Tapiolan ja Marzin yhteistyötä voi ihailla vaikka tältä videolta: [

Vaikka Marzi varmasti yksinkin saisi pidettyä Verkatehtaan yleisön
hyppysissään, on hänellä seuranaan joukko mahtavia luottomuusikoita, mm.
Niko Kumpuvaara (acc), Ville Herrala (b) sekä Hauhon musiikkijuhlien
jousikvartetti missä myös minä ja kollegani Olli Kilpiö pääsemme
matkalle tyylijajeista toiseen.

Verrattuna ahdasmielisempiin ja kyräilevempiin aikoihin, on hienoa että
nykyään genrerajat hälvenevät ja hyvä musiikki kiinnostaa ihmisiä. Olipa
kyseessä sitten esiintyjien yhteistyö tai yleisön kiinnostus uutta
kohtaan. Nähdään konserteissa!

Mikko Ivars image

Kirjoittaja: Mikko Ivars

Mikko Ivars on Radion sinfoniaorkesterin sellisti. Päivittäisen sinfoniaorkesterityön lisäksi tärkeitä musiikkiyhteisöjä ovat myös Virtuosi di Kuhmo sekä Avanti! Klassisen lisäksi kiinnostusta löytyy myös muihin projekteihin ja musiikkia on tehty yhdessä myös esimerkiksi Samae Koskisen ja Samuli Putron kanssa.

Hämeenlinnan alue on muodostunut hyvinkääläislähtöiselle Mikolle erittäin tärkeäksi, aluksi kesänviettopaikkana ja sittemmin myös ammatillisessa mielessä vuonna 2002 yhdessä Olli Kilpiön kanssa perustettujen Hauhon musiikkijuhlien myötä.

(Kuva: Jaakko Paarvala)

Nettisivu | Kirjoittajan sivu

Kulttuurimedia.fi

Kulttuurimedia syntyy monipuolisten ammattilaisten käsistä

Mediaa toteuttavat kymmenet oman alansa ammattilaiset, vierailevat kirjoittajat, kulttuurin kuluttajat sekä kriitikot.

Yhteystiedot

Lisäätietoa

[email protected]

Mainokset ja materiaali

[email protected]

Markkinointi ja matkailu

[email protected]

© 2024 Kulttuurimedia.fi