Turku, KUTSU / INVITATION: HEMULOORDI: UUTISANKKA / HEMULOORDI: CANARD 26.9.–26.10.2025

Tervetuloa Kriittisen Gallerian uuteen näyttelyyn! HEMULOORDI: UUTISANKKA 26.9.–26.10.2025 Avajaiset torstaina 25.9.2025 klo 18–20 HEMULOORDI on taiteilija, jonka teokset ovat sekä karnevalistista iloittelua että poliittisesta kantaaottavaa agitaatiota. Hänen teoksensa ovat läpikotaisinhumoristisia, ikään kuin huumori olisi ainoa kieli, jota hän osaa tai haluaapuhua. Tässä mielessä hän muistuttaa monia muita taidehistoriasta tuttuja,poliittisesti aktiivisia taiteilijoita, jotka pukivat kaiken vakavankin sanomansahuumoriin kaapuun. Frank Zappa (1940–1993) teki musiikkia, joka oli selvästi humoristista jaaggressiivisen pilailevaa silloinkin kun se oli instrumentaalimusiikkia. Hänentaidettaan voisi äkkiseltään luulla vitsailuksi silkan vitsailun vuoksi, ilmanyhteiskunnallista sanomaa, mutta tarkemmalla kuuntelulla ja lukemallalyriikoista myös rivien välit, hänen poliittinen paatoksensa paljastuu. George Grosz (1893–1959) piirsi ja maalasi teoksia, jotka kuvasivat sotaa,köyhyyttä, epäoikeudenmukaisuutta, epätasa-arvoa, tekopyhyyttä ja natsisminnousua — tyylillä, joka oli niin mustan huumorin läpitunkema, että teokset voivat vaikuttaa jopa kyynisiltä. Niitä pitää katsoa vähän pitempään, että epätoivoinen toivo, myötätunto ja muutoksen vaatimus välittyisi. Peaches (Merrill Nisker, 1966–) tekee aggressiivista, feminististä musiikkia,jonka humoristista ulottuvuutta eivät kaikki havaitse. Hän käy patriarkaattia jaheteronormatiivista yhteiskuntaa vastaa esim. kappaleilla “Impeach My Bush” ja “Fatherfucker”. Vaikka hänen taiteensa on joltain osin traumaperäistä jasuorasukaisen poliittista, on se myös hauskaa, biletykseen sopivaa jaeuforiseen tanssiin kannustavaa. Hemuloordi muistuttaa mielestäni todella paljon muun muassa edellämainittuja, kauan sitten kuolleita ukkeleita, ja edelleen ahkeroivaa Peachesiä. Hemuloordi puhuu politiikkaa, huumorin ja taiteen kielellä. Asiaan kuuluu, että vain osa hänen huumoristaan on hauskaa. Huumori on hänelle välttämätön työkalu sekä puolustukseen että hyökkäykseen. Puolustukseen sitä tarvitaan, sillä kun ihminen ottaa huumorin avulla etäisyyttä yhtäältä itseensä ja toisaalta ympäröivän maailman typeryyksiin ja kauheuksiin, hän vapautuu — ei kokonaan, mutta tulee vapaammaksi kuitenkin — ja voi aktivoitua toimimaan muutoksen puolesta. Huumorin ansiosta hän voi toimia rennosti, mutta päättäväisesti, ottamatta mitään turhan vakavasti. Huumoria tarvitaan tietysti myös hyökkäykseen. Alistajan tekopyhyyttä,epäloogisuutta ja hänen pyrkimystensä epäreilua luonnetta voi usein erityisentehokkaasti paljastaa huumorin keinoin. Hemuloordi tekee tätä työtätehokkaasti, mutta vaikka hänen huumorinsa on räävitöntä, se ei ole ilkeää,vaan mukana on aina myötätuntoa. Hän ei demonisoi poliittisia vastustajiaan,vaikka laittaisi niille keramiikkaveistoksessa sarvet ja torahampaat. Hän vainpointtaa epäkohtia ja kannustaa muutokseen. Hemuloordin teosten usein toistuvia kritiikin kohteita ovat seuraavat:Patriarkaatti, eli miesten rakentama maailma, jossa miesten johtama ja miesten luomiin arvoihin perustuva maailma nähdään luonnonlakina. Isänmaallisuus, joka perustuu sekä muukalaiskammoon että konservatiivisten perinteiden säilyttämiseen ja niihin kohdistuvan kritiikin kieltämiseen. Seksuaalisuuden tuhoisa poliittinen käyttö, jossa seksuaalisuus ei ole ilon lähde tai rakkauden ulottuvuus, vaan väkivallan ja yhteiskunnallisen kontrollin muoto. Manchesterissa, 19.9.2025, Teemu Mäki — HEMULOORDI (s.1989) on Helsingissä asuva kuvanveistäjä joka työskentelee pääasiallisesti keramiikan ja videoiden parissa. HEMULOORDI valmistui kuvataiteen maisteriksi Kuvataideakatemiasta vuonna 2021 mutta on opiskellut aikaisemmin taidetta myös Tampereen ammattikorkeakoulussa, Taidekoulu Maassa ja Savonlinnan taidelukiossa. HEMULOORDIN teoksia on nähty mm. Mäntän kuvataideviikoilla, Nuoret2015-näyttelyssä sekä Charlottenborgin kevätnäyttelyssä Kööpenhaminassa. Voit bongata HEMULOORDIN julkisen videotaideteoksen Nokia Arenan aulasta, jossa “Kiitos 19.30-20.00” on pyörinyt vuodesta 2022 lähtien. HEMULOORDIN teoksia on tarttunut myös Kiasman, Valtion, Jenny ja Antti Wihurin säätiön sekä Helsingin Taidemuseon kokoelmiin. Vuonna 2020 Raimo Utriaisen säätiön stipendiraati (Tuomo Tuovinen ja AlmaHeikkilä) kuvasivat HEMULOORDIN työskentelyä seuraavasti: “Globaalissa digitaalisessa ympäristössä Hemuloordi aistii kaikujasuomalaisesta yhtenäiskulttuurista, jossa lukutaito opitaan Aku Ankasta jahuutaminen jääkiekkoa katsomalla. Hemuloordin psykedeelis-alatyylisessämytologiassa populaarikulttuurin, nettifoorumeiden, politiikan, tietokoneenkäyttöliittymien ja taidehistorian kuva-aiheet, hahmot ja ilmiöt häilyvät ruudun ja ulottuvaisen maailman välillä, alati muotoaan muuttaen.” Lisätietoa: https://kriittinengalleria.fi/ |
VIELÄ EHDIT: Turun päivänä ON Humanoidien Läksiäiset! Toisissa Tiloissa: Humanoiditila -näyttely on viimeistä päivää Kriittisessä Galleriassa Turun päivänä 21.9.2025. Tervetuloa vierailemaan myös Humanoidien Läksiäisissä! Lisätietoa (link) |
![]() |
Kriittinen Galleria kiittää toimintansa käynnistämisen rahoittajia: Taiteen edistämiskeskus (Taike), Suomen Kulttuurirahaston Varsinais-Suomen rahasto, Varsinais-Suomen taidetoimikunta, Turun kulttuuri- ja nuorisolautakunta ja Uudet Klassikot. Art House Turku / Taiteen talo C building, ground floor (courtyard) Nunnankatu 4, 20700 Turku, Finland Opening hours: Tue–Sun 12–18 [email protected]i How to get there: taiteentalo.fi/en/visit-us/ Access to the gallery also through the Brinkkala courtyard. |