• Haku
  • Kritiikit
    • Kaikki kritiikit
    • Keikka-arviot
    • Kevyen musiikin julkaisut
    • Kuvataide
    • Ruoka ja juoma
    • Taidemusiikki
    • Tanssi
    • Teatteri
  • Artikkelit
    • Kaikki artikkelit
    • Kevyt musiikki
    • Kuvataide
    • Taidemusiikki
    • Hauhon musiikkijuhlat
    • Burleski
    • Tanssi
    • Teatteri
    • Elokuva
    • Ravintolat
  • Kävijäkokemukset
    • Kaikki kävijäkokemukset
    • Tapahtumat
    • Harrasteet
  • Kalenteri
    • Kaikki tapahtumat
    • Kevyen musiikin konsertit
    • Näyttelyt
    • Teatteri
    • Klassiset konsertit
  • Podcast
  • Some
    • Podcast Taiteilijuudesta
    • Instagram
    • Facebook
  • Kulttuurimedia
    • Kulttuurimedia
    • Kirjoittajat
    • Kaputa ry
    • Mediakortti
    • Yhteystiedot

Kansanmusiikkia, yhteisöllisyyttä ja elävää kulttuuriperintöä Kaustisilla

10.7.2025
Minttu Saarinen
Kaustinen, Kuva: Krista Järvelä

”Kaustisen kansanmusiikkijuhlat on Pohjoismaiden merkittävin ja Euroopan keskeisimpiin lukeutuva kansanmusiikkifestivaali. Jo lähes kuuden vuosikymmenen ajan tämä keskipohjalainen suurtapahtuma on tuonut yhteen kansanmusiikin ystävät, esiintyjät ja yleisöt eri puolilta maailmaa..” – Kaustinen Folk Music Festival tiedote

Kaustinen Music Festival 7.7.-13.7.2025

Keskiviikkona 7. heinäkuuta Kaustisen Festivaalialueelle saavuttaessa tuntui, kuin olisi astunut johonkin toiseen maailmaan, jossa elämä on jotenkin kepeämpää, on helpompi hengittää eivätkä ihmiset tunnu lainkaan vihamielisiltä. Kaustinen Folk Music Festival on kokemus, jota ei kannata jättää väliin. Kansanmusiikki on Kaustisella elävä voima, joka liittyy paikkoihin, ihmisiin ja heidän elettyihin tarinoihinsa. Kyse ei ole esittämisestä, vaan enemmänkin jakamisesta. Yhteisöllisestä muistityöstä, jossa perinne uusiutuu ihmisten kautta ja siirtyy eteenpäin niille, jotka tulevat kuuntelemaan ja kokemaan.

Jo festivaalin saapuminen kertoo jotakin sen luonteesta: ilmainen ja sujuva pysäköinti, selkeä opastus ja käveltävä matka alueelle viestivät siitä, ettei ole kyse pelkästä rahastuksesta eikä sellaisesta massatapahtumasta, jossa yksilö olisi merkityksetön. Tunsin itseni tervetulleeksi, se jos mikä on unohtunut nykymaailmasta. Vaikka väkeä oli paljon, vallitsi rauha ja hyväntahtoinen juhlamieli. Tunnelma muistutti kyläjuhlaa, suvipäiviä ja perhejuhlaa yhtaikaa.  Oli yksinkertaisesti helppo olla, eikä missään vaiheessa tullut olo, että on väärässä paikassa, vaikka saatoinkin kurkistella konserttisaleihin etsiessäni sitä oikeaa esitystä.

Otin keskiviikon tehtäväksi kulkea vapaasti, tutkia paikkoja ja ihmetellä. En lähtenyt etsimään mitään erityistä, vaan katsoin, mihin jalat vievät ja mitä eteen tulee. Ensimmäisenä löysin Elävän perinnön pisteen, jossa UNESCO:n aineettoman kulttuuriperinnön käsite avautui suomalaisessa kontekstissa. Esimerkiksi itkuvirsiluennot rakensivat siltoja nykyihmisen ja historian välille. Kun mestarikansanlaulaja Liisa Matveinen esitteli itkuvirsiperinnettä, tunnelma oli häkellyttävä. Itkujen vastaanottaminen keskellä festivaalihumua oli hämmentävää, ja ehkä olisin toivonut itseltäni enemmän keskittymistä ja rohkeutta kohdata omat tunteeni. Ympäristön häly hukutti osan esityksestä, mutta samalla mietin, olisiko voimakas tunne vienyt koko illan kulun johonkin toiseen suuntaan. Itkuvirsiperinne on kiinnostava juuri siksi, että se sisältää valtavan potentiaalin nykyajan tunnesäätelyyn. Se on syvempää tunnetyötä, jossa ääni kantaa yhteisön surua ja tuskaa.

Festivaalissa on hienoa, miten muistelun, vuorovaikutuksen ja kokemuksen merkitys nousevat esiin tunteiden kautta. Illan aikana kuljin läpi monenlaisia tunneskaaloja. Se on harvinaista ja arvokasta mutta myös energiaa vievää.


Myös festivaalialueen käytännön toimivuus ansaitsee kiitoksen: selkeä aluekartta, ystävälliset oppaat ja järjestyksenvalvojat sekä siistit, ilmaiset wc-tilat tekivät kokemuksesta inhimillisen ja pääosin esteettömän. Päivälipulla pystyi liikkumaan vapaasti sisään ja ulos alueelta, mikä mahdollisti omanlaisen festivaalielämän rakentamisen.

Yksi keskiviikon kohokohdista oli Dänkki Brihan esiintyminen. Etnofuturistinen kokoonpano yhdistää karjalais-inkeriläisen perinteen urbaaniin rytmiin ja sähköiseen äänimaisemaan. Dänkki Briha rakentaa uusia merkityksiä vanhoista juurista tavalla, joka puhuttelee. Esitys tuntui ajassa kiinni olevalta, mutta juurensa tuntevalta.

Dänkki Briha kuva: Tiiu Hyyryläinen
Dönkki Briha, kuva: Tiiu Hyyryläinen

Ensimmäinen festivaalipäivä päättyi minun osaltani liian aikaisin, ei siksi, että ohjelma olisi loppunut, vaan koska työvelvollisuudet ja majapaikan etäisyys rajoittivat osallistumista. Toisaalta ehkä juuri se on yksi Kaustisen hyvistä puolista:  voi osallistua sen verran kuin ehtii, omien voimavarojen ja resurssien mukaan.

Minttu Saarinen image

Kirjoittaja: Minttu Saarinen

Minttu Saarinen (s.1987) on kansainvälisesti toimiva kuvataiteilija, musiikkikriitikko ja taideasiantuntija, joka opsikelee maisemantutkimnusta ja kulttuuriperintöä Turun yliopistossa. Saarinen on työskennellyt oman taiteellisen työnsä lisäksi mm. taideasiantuntijana, vapaana kirjoittajana, luovana johtajana sekä toiminnanjohtajana erilaisissa hankkeissa, projekteissa ja yhteisöissä.

Kulttuurimediassa Saarinen kirjoittaa kritiikkejä, kävijäkokemuksia sekä kulttuuripoliittisia esseitä. Hän on kestävän kulttuurin puolestapuhuja, kokeellinen kulttuurin kuluttaja ja kulttuurin kulkukissa, joka nostaa esiin kulttuuripoliittisia kysymyksiä tuotannoista, rakenteista ja kokemisesta. Kulttuurin kokemiseen hän suhtautuu leikillisesti ja uteliaana reflektoiden omaa kokemustaan teokseen.

 

 

 

Nettisivu | Kirjoittajan sivu

Kulttuurimedia.fi

Kulttuurimedia syntyy monipuolisten ammattilaisten käsistä

Mediaa toteuttavat kymmenet oman alansa ammattilaiset, vierailevat kirjoittajat, kulttuurin kuluttajat sekä kriitikot.

Yhteystiedot

Lisäätietoa

[email protected]

Mainokset ja materiaali

[email protected]

Markkinointi ja matkailu

[email protected]

© 2024 Kulttuurimedia.fi